25 de febrer 2014

Nous turismes i BullIFundation

El Bulli ha estat un espai de creació que ha obert les portes a conceptes contemporanis, com la hibridació, la memòria, la deconstrucció, el relat, el joc i, especialment, les pautes de la innovació. Algunes de les claus del procés del Bulli (que avui s'explica a les escoles de negoci) es pot veure en aquest documental.

El Bulli és ja història. I el futur és el BulliFundation (BF), un projecte complex, ambigu, imprecís, tan líquid com els món imaginaris de Zigmund Baumann. La nova aventura és un risc (i és també una font de conflictes ambientals), però entre les lletres borroses de la iniciativa podem veure algunes de les claus del turisme que ve. D'alguna manera, el BF és una metàfora dels nous turismes.

1. BF és un projecte basat en la innovació i el coneixement. És una nova generació de silicon valleys temàtics, centrat en la nova gastronomia i les noves fronteres de la cuina.

2. BF és un projecte en xarxa. Ancorat en un espai físic (Cala Montjoi), la iniciativa és en realitat una teranyina de col·laboracions que es relacionen amb sinapsis actives, que creen un resultat col·laboratiu.

3. BF és un projecte obert. La BulliPedia és essencialment una wiki d'innovació en gastronomia, basat en el coneixement col·laboratiu. És una oportunitat per a obrir nous projectes des de les idees que neixen en aquest espai.

4. BF és un projecte d'hibridació. És un espai d'aiguabarreig entre cuina, marca (la poderosa marca Bulli), coneixement, innovació, art i tecnología. Probablement el futur es troba situat en aquests espais de confluència entre nocions aparentment desconnectades.

5. BF és un projecte d'innovació arquitectònica. Deixant de banda la lógica controvèrsia per la seva ubicación en el cor d'un parc natural, el projecte arquitectònic realitzat per Ruiz-Geli és un cúmul de talent i de creativitat. 

Arbres que gestionen l'espai, nous materials a partir de la sal marina, branding, innovació en gastronomia, espais de frontera, coneixement compartit... Si El Bulli va obrir la frontera de la gastronomia 2.0, BF és una drecera cap a la societat que ve. Més inestable, més imprecisa. I també, més flexible i creativa. 




Publicat a Nous Turismes

19 de febrer 2014

#Nousturismes



Ja coneixen el meu interés per una docència oberta i participada. Trencar els murs de la classe permet, primer, que els estudiants interactuïn amb els qui són "allà fora", empresaris, professionals, estudiants, estudiosos, que poden qüestionar, ampliar, rebatre o reformular que el que es planteja a classe com un mantra vertader. Permet, en segon lloc, aprofitar la immensa concentració de talent que és una classe universitària. Un talent que es perd en treballs que s'apil·len en correccions clandestines i invisibles.

#nousturismes és un nou experiment docent que intenta aprofitar les noves eines per a canviar alguns vells hàbits. La història és, més o menys, aquesta.

1. Tots els estudiants usen el twitter, a l'aula, però també fora d'ella. El grup de twitter permet seguir la seva activitat, relacionada o no amb l'assignatura. 

2. Qualsevol usuari es pot afegir a la conversa a partir del hashtag #nousturismes. Els tweets són presentats a classe, de manera que "el món exterior" entra just in time dins de l'aula. I la interacció entre estudiants i no estudiants es genera de forma espontània.

3. Tots els materials són en obert. Qualsevol persona pot seguir les sessions a partir dels materials que es proporcionen i de les discussions també obertes entre els protagonistes de la sessió. Les presentacions, els documents o els recursos audiovisuals poden ser consultats per qualsevol usuari. 

4. Canviem la lògica de la classe. D'entrada, són els estudiants els qui ocupen una part del temps amb el debat del material treballat. La classe magistral és només un petit fragment de la sessió. I això, malgrat la meva reputada incontinència verbal. Desplaçar el centre de gravetat cap a l'aula permet descobrir el talent ocult.

5. Els TED envaeixen de forma constant l'aula. Ens inspiren, ens fan pensar, ens aporten visions alternatives, ens il·lustren, i també ens demostren que es poden dir moltes coses en molt poc temps. Es pot estar concentrat durant 90 minuts de classe?.

6. Trenquem l'espai de l'aula. Si l'espai pot inspirar, també pot desincentivar. Repetir sempre el mateix espai físic estimula ben poc la imaginació i la creativitat. Si podem, marxem. A llocs impensats. 

7. Hem fet un blog. nousturismes.cat és una obra col·laborativa i oberta, que permet seguir el pols de les reflexions, idees, apunts i l'actualitat del que es cou en aquest projecte. I una mena de repositori d'idees al servei d'aquell que la precisi.

8. Els estudiants proposaran idees que val la pena ser compartides. Seguint la lògica que inspira els TEDs, el blog anirà omplint-se de propostes que poden canviar (ni que sigui parcialment) el turisme que ve. 

Ho intentem canviar gairebé tot: el centre de gravetat, la frontera dins - fora de l'aula, el concepte d'hora de classe, la cultura de l'activitat en obert i el treball col·laboratiu. Topem amb un wifi irregular, amb la tecnofòbia legítima d'alguns, amb un temps limitat per un broll d'idees i amb la inèrcia de les classes magistrals. Si voleu seguir el pols en directe, estireu algun d'aquests fils. Els comentaris són només benvinguts, sinó celebrats amb eufòria continguda. 

15 de febrer 2014

Onoplàstiques

De vegades, els noms tenen sentits ocults. De vegades, els noms són plàstics i es mouen per desvetllar altres significats. Aquestes són algunes #onoplàstiques.