10 claves sobre Cataluña



Esto se acabó. La sensación desde dentro es que la independencia es irreversible. Lo digo sin vítores ni lamentos, porque no me creo la arcadia de los independentistas ni la apocalipsis de los unionistas. ¿Cómo hemos llegado a este punto de no retorno?. Como siempre, es la suma de muchos factores, una alineación astral que hasta no hace mucho parecía imposible. Me sorprende la miopía de la mirada "desde fuera" y la curiosa pasividad del Gobierno, como una vaca que mira con sus ojos grandes como se acerca el tren. Éstos son algunos apuntes al natural. 

1. Hace unos años, los independentistas dudaban y los unionistas no. Los primeros soñaban un escenario que veían improbable (e incluso impracticable) y los segundos estaban instalados en la seguridad y la certeza que su vía era la única posible. Hoy los independentistas no dudan y los unionistas vacilan. Hasta el más acérrimo defensor del status quo sospecha que las cosas no pueden mantenerse como hasta ahora.

2. El independentismo ha atraído la inteligencia del país. Los profesores universitarios, los economistas, los periodistas, las profesiones liberales, las clases medias urbanas son abiertamente independentistas. No es un reducto friki, sino un think tank que elabora escenarios, proyectos, argumentos. Que fabrica ideas. De hecho, la mayor parte del talento catalán es partidario de la independencia. 

3. Contrariamente a la visión externa, el proceso ha sido claramente bottom - up. No es un plan urdido en el Palau de la Generalitat, sino un movimiento ciudadano que ha eclosionado después de un estado latente. Una parte muy importante de la sociedad se ha organizado, ha trabajado y ha forzado al Gobierno a dar un paso que no deseaba dar. No es la apuesta de unos partidos, sino de una sociedad. 

4. El independentismo ha usado las redes sociales de forma muy hábil. Ocupan la red de forma natural, crean vínculos muy tupidos, densas conexiones de intereses comunes y comparten virales, argumentarios y críticas. Creo que la independencia es un proceso esencialmente 2.0, porque esta lógica bottom - up sería mucho más complicada sin una estructura en red. Los trending topic, los hashtag que triunfan y los vídeos virales son siempre independentistas. De hecho, la principal sorpresa es el absoluto silencio de la otra orilla, el vacío en la red del no. 

5. El catalanismo es un proceso transversal. Campesinos, clases medias, botiguers, personas en paro, Pérez, Pujol, Martínez, Puig, Hassan, radicales antisistema, neoliberales conservadores, socialdemócratas, democristianos... Tal vez ésta sea una de las debilidades más evidentes, porque no es posible articular un proyecto compartido más allá de la proclamación de un nuevo estado. Pero se ha creado un compromiso tácito de prioridades: Primero, el estado y luego, todo lo demás. 

6. La televisión y la escuela sí han participado en este proceso. Ambas están alineadas desde hace tiempo en esta dirección. Como todas las escuelas y todas las televisiones del mundo tienen un relato. Todas las televisiones optan por una determinada visión ideológica y todas las escuelas deciden unas opciones y por tanto renuncian a otras. En algunas ocasiones, me ha molestado un determinado discurso en un programa de radio pública o podría poner alguna enmienda a un texto puntual de un libro escolar  de historia. 

Pero son notas a pie de página. Es absurdo considerar que hemos llegado a este punto porque ha habido un lavado de cerebro colectivo. Y no solo porque la cuota de pantalla de TV3 no llega al 20%. Si esta hipótesis fuese cierta, los 40 años de manipulación fascista habrían borrado cualquier rastro de catalanidad. 

7. Una parte de los independentistas aceptan la versión del Dorado: Todo va a ir bien después del 9 de noviembre. Pero la mayoría de ellos son conscientes de los obstáculos. Hasta el más militante admite que habrá una transición convulsa y no son pocos los que admiten que Cataluña no entrará en la Unión Europea. Y este escenario no disuade a casi nadie. Lo que creo que se ignora "desde fuera" es que la mayor parte de los catalanes están dispuestos a tirar adelante contra viento y marea. 

En este juego de póquer entre Gobierno y Govern, el equipo de Rajoy espera pacientemente que se desmonte el castillo de naipes cuando lleguen las primeras malas noticias. Ignoran que el porcentaje de catalanes que están dispuestos a pagar el peaje es inmenso. Tal vez por su práctica en este hábito.

8. El plan B es imposible. La presión de las otras comunidades, la ausencia de un pacto de estado, el rédito electoral del anti-catalanismo y el coste electoral del pro-catalanismo hacen inviable la única solución posible, una respuesta Cameron. No habrá una tercera vía porque el coste electoral de un gesto no compensa la probabilidad de una secesión según los (creo) equivocados cálculos de Madrid. "No hagamos nada porque al final no pasará nada".

9. España es una marca quemada. Es la Power Balance, el Windows, el Monsanto, el Lehman Brothers, el dentista que recomienda chicle con azúcar, el relaxing café con leche y el "Ma-to" de Belén Esteban. España no seduce a los españoles, no es una marca paraguas de futuros y de iniciativas. Y no hay un proyecto alternativo de España al que aferrarse, y ya es vista más como un lastre que como una ilusión. 

10. Soy muy malo haciendo predicciones. Y casi siempre me equivoco. Pero no veo el más mínimo síntoma de alteración de una crónica anunciada: Consulta prohibida - elecciones plebiscitarias - contundente victoria de la coalición del sí - proclamación unilateral de la independencia. Y sí, el Estado activará el 155 e inhabilitará al President. Pero la presión internacional y la presión popular harán insostenible ese escenario. Y mientras el tren se acerca, el Gobierno mira confiado en medio de la vía, con los ojos como platos y una digestión rumiante. 

Llegados a este punto, tal vez lo más sensato es asumir el proceso y empezar a gestionar la secesión y el país resultante, y las necesarias relaciones entre los dos nuevos estados. Tanto España como Cataluña tendrán entonces mucho trabajo: Decidir qué clase de futuro quieren construir, conjuntamente y por separado.

Comentaris

Carles ha dit…
Excel·lent. És un plaer llegir un text com aquest.
Idees clares i ben exposades, en un llenguatge absolutament entenedor.
De debò, un gust.
Anònim ha dit…
como se te ve el plumero. eres de todo menos imparcial
Jere ha dit…
Excel.lent!

Benvingut a la intel·ligència.

Carles Mateu ha dit…
Un bon article, només una cosa, crec que el punt 6 en part està donat pel punt 2. El fet que la intel·ligència del país estigui esbiaixada cap a un estat propi o, si mes no, un sistema de major autogovern, fàcilment farà que l'escola i els mitjans estiguin esbiaixats, ja que son "controlats" per aquesta mateixa inteligència.
Manel ha dit…
anonimo, eres el ejemplo de lo que comenta el artículo. ¿Gobiernas España?
Seguid así, pensando que no pasará nada...
moooort ha dit…
Excel.lent, poc a dir, benvingut!
Unknown ha dit…
Muito bem explicado, com certeza. Sobretudo o ponto 10.
Andrew ha dit…
Excelente artículo.
Siempre para hallar la solución es imprescindible una radiografía de la realidad. Está claro que en Madrid no hay buenos radiólogos.
Y un apunte : en Catalunya se consume medios informativos catalanes y de Madrid. En elresto del estado no se consume medios catalanes y por lo tanto no conocen de primera mano lo que aqui pasa.
Un saludo.
Jordi Freixas ha dit…
Enhorabona pel teu article! Junts ho aconseguirem! Ii*iI
sgiralt ha dit…
Enhorabona pel lúcid article. Ara bé, que un geògraf digui que Catalunya pot no ser europea... En tot cas hi ha diverses maneres de ser europeu.
un 10. ben argumentat, progressiu i pedagògic. Cal fer-lo córrer.
Tunante ha dit…
Claro Andrew, internet no llega a Guadalajara y por eso es imposible consumir medios de información catalanes... je je je...la TV3 nos la tiene censurada Telefónica y no podemos ver ni el APM ni Polonia... si es que... en el resto del estado somos una panda de gañanacos...eso está visto. Y por supuesto está es la típica visión de alguien de Madrid...que no entiende nada porque no vive en Cataluña igual que los que viven en Cataluña no entienden nada de Madrid porque no viven allí. Todo muy intelectual.
M'encanta. Llegir un article com aquest es un plaer. Ben explicat, clarissim i lluminos en el raonament.
Yop ha dit…
Es el 155, y es legal, constitucional y completamente correcto. La constitución de EEUU habla de la unión a perpetuidad, y la española de la indivisibilidad de la nación. Por lo tanto, ajo y agua. Y si nos os gusta os vais a Andorra donde os llaman "espanyols". Un petonet...
miquel angel escobar ha dit…
Excel.lent! La feblesa de l'Estat radica en la seva percepcio de la seva fortalesa. Curiosament, la Unidad de Destino en lo Universal, els ha convertit en la vaca...cega.
Jere ha dit…
Afegiria, amb tot respecte, un punt 9bis:

Si a Espanya es consolida la deriva cap a posicions d'extrema dreta i Catalunya tendeix a posicions de centre-esquerra, el procés de secessió es refermarà i accelerarà.
LLuís T ha dit…
Excel.lent i imprescindible anàlisi per a comprendre el procés soberanista.

Per més que l'espanyolisme s'enroqui en l'immobilisme, no els quedarà altra cosa que dir "Eppur si muove..."

Salut!
Mikel ha dit…
Yo también soy bastante pesimista al respecto, y creo que va a ocurrir todo tal y como se ha descrito por el autor. Eso sí, de presión internacional nada, es más cualquier país europeo, nos apoyará, y por supuesto los aliados internacionales. A catalunya quizás Sudamérica y poco más. Pero ello no evitará una época sin autonomía en Catalunya y con un malestar social, brutal.
Por otro lado, estoy un poco harto de que parezca que los españoles somos unos paletos, unos incultos y unos intolerantes, después de todo lo que hemos tolerado en estos últimos 30 años en Catalunya.
Anònim ha dit…
Sí señor! Excelente análisis. Así de cierto y así de claro. La verdad es la verdad. Y la realidad es la realidad. Han ganado los independentistas, y es que los unionistas han hecho todo para que eso acabe así. Gracias a Camachos, Riveras y Rajoys, Cataluña será independiente!
Ramon Peiron ha dit…
José Antonio,
permet-me de copiar, directament del diccionari de la RAE, dues accepcions del teu cognom:
Donaire:
1)Discreción y gracia en lo que se dice.
2) Gallardía, gentileza, soltura y agilidad airosa de cuerpo para andar, danzar, etc.
Ja sé que no te les descobreixo pas, però era impossible resistir la temptació de retreu-re-les aquí.
Doncs això: gràcies per recordar-nos amb tant de donaire que la intel·ligència existeix i que es pot fer servir per mirar-se el món amb llibertat i expressar honestament el que es veu.
Anònim ha dit…
Buena crónica de un delirio colectivo que lleva al desastre.
Anònim ha dit…
Molt ben escrit. Clar, entenedor i estructurat.

Crec que l'independència de Catalunya serà un fracàs de l'esquerra espanyola (intel·lectuals, mitjans de comunicació i polítics) que no ha sabut crear, defensar i difondre un relat d'Espanya diferent del de la dreta conservadora i nacionalista filla del Franquisme i n'ha quedat subjugada. L'esquerra ha sigut incapaç de portar sobre paper la defensa del Federalisme i el dret a l'autodeterminació que sobre paper defensava durant la Transició.
Jaume Albaigès ha dit…
La tesi de fons, és a dir, la victòria de l'independentisme per incompareixença del contrari o, pitjor, per reacció defensiva a una actitud agressiva de l'Estat, ja comença a sonar en boca de diverses veus no declaradament independentistes. Tant de bo l'encerteu! ;)

Dit això, un matís. Al punt 5 consideres, José Antonio, que la diversitat de perfils de l'independentisme és una debilitat. Jo diria que, just al contrari, és una de les seves fortaleses, potser la principal, ja que permet que pugui arribar a ser hegemònic. Per què hauria de ser una debilitat per a una Catalunya independent tenir una societat plural com la de qualsevol altre país? El projecte compartit serà el que la nova societat vulgui o pugui construir, com en qualsevol altre context, no?

En tot cas, gràcies pel text.
Anònim ha dit…
El punto siete se da de bruces con la realidad. Y es que todas las encuestas dicen que si la Catalunya independiente queda fuera de Europa el apoyo al independentismo se desploma.
Anònim ha dit…
Exquisit, excepte en la comparació Windows amb Espanya... Molt millor Windows!
Anònim ha dit…
Parabéns non semellas hispanistaní.
Hola Jose Antonio,

Espero que t'interessi una consideració sobre el punt 3. Crec que en general es pot dir que el procés és Bottom-up, però si filem prim crec que des del principi és alhora bottom-up i top-down amb retroalimentació sense saber si va ser primer l'ou o la gallina. Diria que part de l'elit ha convençut la població i la població ha convençut una altra part de l'elit.
Don Güapo ha dit…
Disentir es complicado pues inmediatamente se asocia el disenso con posturas unionistas, centralistas y similares, lo que está bien lejos de la opinión de una gran mayoría fuera de Cataluña. No sé si eso se ve bien desde allí.

Otra cosa son las consecuencias. Basta leer su post para ver cómo evita entrar en ellas. En eso no difiere de Mas cuando, por ejemplo, aseguró, sin ningún género de dudas a los niños israelíes que el Barca (el mayor reclamo de Cataluña) seguirá jugando la Liga Española pase lo que pase. Como no se admiten razonamientos en ese sentido, cualquier discusión sobre consecuencias queda en hilos estériles.

El problema es que si se admite una Cataluña secesionada de España pero dentro de la UE, la UE no tendrá ningún futuro, porque el resto de España (que no España) también saltaría por los aires. Otros seguirían el camino. Los que llevaban camisetas con la estelada eran los de la Liga Norte. En las últimas protestas en Bretaña no había banderas tricolores. De Bélgica mejor no hablamos, y Baviera va sobrada. Quebec queda lejos, pero culturalmente cerca y en Texas no pocos dicen cosas oídas por ahí. No lo veo.

Nunca se ha dado el caso de una ruptura de un mercado integrado. Fuera de La UE, Cataluña sería una zona económicamente arrasada. Fronteras, pensionistas cobrando en moneda propia, salarios devaluados un 30%, Bancos quebrados y deuda impagable. No lo veo.

Convertirse en un tax heaven (gigante? católico?) no es cosa de un minuto. Tampoco lo veo.

Además, intereses geoestratégicos nada amables podrían fijar su mirada en esta parte del tablero global, bastión fundamental del imperio americano, por lo que no sólo el euro estaría en cuestión. Eso ya da más miedo. Hoy he leído un artículo que dice que por menos que eso hubo una guerra mundial.

La solución ideal dada la situación sería olvidarse de referéndum imposibles o plebiscitos que quebrarían bancos y vivir como lo hacen los suizos, de espaldas unos a otros, pero sin romper la vajilla al estilo de esos matrimonios que guardan las formas, pero en la intimidad ni se miran.
Anònim ha dit…
Una interpretació brillant i clara. El psc ha perdut un gran baluard. Quina pena... Salut Don.

Ignasi
Lluís ha dit…
Excel·lent, no tinc gran cosa a dir: "es podria dir més alt però no més clar"
Anònim ha dit…
No eres el primero que se da cuenta, tan solo uno de los que vive en la "vaca". Me da làstima que no haya ninguna iniciativa des de España (que yo conozca) que este preocupada por una España que va a disminuir su poder econòmico, su población, sus empresas... que no estàn apollando el proceso y por lo tanto preparandose para el choque frontal del tren. Teneis que mirar para otro lado y no me refiero a la prohibición, la iglesia, la monarquia, ni el ministerio de defensa.
Salut i bon any 2014//*//
Francesc Morales ha dit…
Un exemple més de que la independència de Catalunya s'està enfocant bé des del punt de vista filosòfic. La qüestió no és sí o no, sinó quina mena de país ha de ser una Catalunya independent.
Anònim ha dit…
Hola, yo vivo en Suiza y no tengo la impresión que los suizos vivan "de espaldas unos a otros, pero sin romper la vajilla al estilo de esos matrimonios que guardan las formas, pero en la intimidad ni se miran". Gracias a un sistema político radicalmente descentralizado, han conseguido vivir en paz durante más de doscientos años con cuatro lenguas, religiones diferentes, y culturas diferentes.
Anònim ha dit…
Jo afegiria un onzè punt (si hem permets de d'una optica marxista):
La decissió de l'Espanya-castellana de ser el centre neuràlgic de tot el pais concentrant: poder polític, econòmic, tecnològic,infraestructural, financer i finalment productiu-industrial. (a l'estil francès).
Evidentment hi ha una burguesia catalana que les veu venir i no es conforma en quedar reduida i empobrida en un territori arraconat i el seu poder traspassat a la casta dirigent castellana per Reial Decret. Aquesta es la clau de volta del procès!!!!
Kunta Kinte.
Anònim ha dit…
me encanta que en el punto 6 dejas claro que hay adoctrinamiento tanto escolar como en los medios desde hace años y eres de lo mas OBJETIVO (IRONIC MODE) FIN DE LA CITA
Anònim ha dit…
una pregunta tu eres basco? si lo eres habeis tenido un chollo,te lo cuento o te lo explico estos 30 años, como habran aguantado los espanoles vuestros fueros?
Anònim ha dit…
El procés engegat a Catalunya es irreversible i haurem d'afrontar les conseqüències, siguin bones o dolentes. A mi no em fa por... l'únic que puc perdre son diners però què podem guanyar? Si el poble continua liderant el procés, podem construir un país molt millor, tot i que potser més pobre...
neil984 ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Daniel Lost ha dit…
'...Ignoran que el porcentaje de catalanes que están dispuestos a pagar el peaje es inmenso. Tal vez por su práctica en este hábito...' Muy nbien visto, preciso!
neil984 ha dit…
La dreta espanyola està desconcertada, i l'esquerra espanyola no fa res perquè espera que la dreta faci la feina bruta de l'espanyolisme, que consisteix en reprimir el catalanisme. Però el suport a la unitat del regne d'Espanya és molt gran, també dins de Catalunya, i per això crec que la independència ni és inevitable ni arribarà aviat.
Però la clau de tot el procés no és a Madrid -ni a Europa, ni a la ONU- sinó a Catalunya. Si hi ha un 80% de catalans disposats a passar pels sacrificis que a curt termini comportaria una independència, la independència arribarà. Però cal que hi hagi aquesta gran majoria disposada a patir. Avui aquesta majoria no hi és. Hi serà algun dia?
Jaume Albaigès, això que dius de "la victòria de l'independentisme per incompareixença del contrari" ha fet que em sentís al·ludit. Totalment d'acord.

Aquesta és una tesi que defenso de fa anys i el subtítol del meu blog "Catalunya: Per Què Espanya?" és precisament "Repte a l'unionisme: derrota dialèctica per incompareixença?" El blog tracta de posar de manifest que l'unionisme no s'ha preocupat mai de buscar arguments coherents per "vendre" el seu producte, la continuïtat de Catalunya dins d'Espanya, mentre que l'independentisme ha estat una fàbrica d'arguments, alguns d'ells molt convincents.

Un article molt clarivident, el del Professor Donaire, especialment per a qui el vulgui entendre des de fora i sense apriorismes.
Carles Mundó ha dit…
Em sembla una reflexió honesta. Descriu, sense voler convèncer a ningú, el moment que vivim. De tot el que diu em quedo amb el que per mi és més determinat:

7. (...) Lo que creo que se ignora "desde fuera" es que la mayor parte de los catalanes están dispuestos a tirar adelante contra viento y marea.
Anònim ha dit…
Catalanes que creen que si consiguen la independencia dejaran de pagar peajes en las autopistas. #EsosCatalanes
Anònim ha dit…
Molt ben explicat. Però no enten que no parli de la brutal força del neo-franquisme i la por que genera de forma constant. El model corrupte pepero es la viva imatge de la desolació i el catetisme. La negació del patiment. Els anuncis de Campofrio ho diuen tot: no te remei si no es marxant!
Anònim ha dit…
Molt bona anàlisi. Quan siguem independents espero que continuis fent politica. Ens cal gent com tu.
Unknown ha dit…
Posiblemente esa cláusula de la Constitución que habla de indivisibilidad es la hace que España se aguante con pinzas, quizá si se dedicasen a hacer de España un país atractivo también a los españoles, no sólo a los catalanes, no haría falta esa premisa y todos querríamos estar en ése país. Hablas de EEUU y es una república federal de estados independientes pero con un gobierno central, los estadounidenses estan super orgullosos de serlo, ahí radica la clave de un país. Aquí cada vez que se ha sugerido instaurar la república algunos ponen el grito en el cielo ¡ay que se rompe españa! ¿acaso un estadounidense lo es menos por ser del estado de California o del de Texas? seguramente si hubiése evolucionado el sistema de las CCAA a estados o regiones federales con un gobierno central justo y democrático no estaríamos hablando de secesión
Anònim ha dit…
Evident. Primer la independència, després el castellà fora de Catalunya, i els colons que no els agradi bon vent i barca nova. Una vegada fet això es qüestió de temps que el País Valencià i Ses Illes se'ns uneixen i farem els Països Catalans.

Gerardo ha dit…
Entiendo el estado de excitación que tienen a día de hoy los partidarios de la independencia. Pero creo sin temor a equivocarme, que están menospreciando el poder de análisis y respuesta de una España que creen dormida.
Anònim ha dit…
El que no pot ésser es que estiguin manant uns corruptes i la justicia no fagi res.
Aquests no ens poden prohibir decidir sobre la nostra independència, impossible!

PD: El director de TV3 que s'abaixi el sou, que es una televisió pública siusplau... Gràcies
German de Juana ha dit…
Gerardo....del poder d'anàlisi d'Espanya no esperem res...per que no hi ha, i es veu clarament cada dia que passa.
De la Espanya dormida a la que demanes una resposta....ja coneixem la seva resposta de sempre....sang!!
Jaume P ha dit…
Así que finalment l'estatut era una merdeta?, m'alegro que t'adonis per fi que a l'altre costat, tant el PSOE com el PP, rspecte a Catalunya son el mateix.

Una abraçada
Anònim ha dit…
Els espanyols són uns paletos ignorants mig africans que ens insulten dia sí dia també, i que a sobre viuen de nosaltres com paràsits; però atenció: un paràsit, quan l'hoste el vol fer fora, abans lluita. No ens sortirà gratis la llibertat, però si tots som patriotes disposats a morir per la nostra Nació ningú no ens podrà aturar!
Anònim ha dit…
Enhorabuena al autor por el desapego y la capacidad de anteponer datos y información a opinion. La verdad, soy de Valencia y no conozco Cataluña, pero me da que cuando el rio suena...
Anònim ha dit…
els politics us tenen on a ells els interesa.
la majoria de vosaltres sou bona gent, pero esteu enganxats al circ que tenen montat els politics per justificar la seva rao de ser. tot es un circ, un montatge per tenir-vos distrets mentre ells fan i desfan la vostra vida amb les seves decisions, sense tenir que donar explicacions.
resulta vergonyos que al segle 21 encara hi hagui tanta gent enganxada al que representen les banderes.
no hem sento orgullos de ser espanyol, i te rao l'autor quan diu que es una marca caducada, pero tampoc hem sento orgullos de com s'estan fent les coses des-de l'altre banda.
el 99 per cent dels arguments que escolto des de la part secesionista resulten anacronics, primaris i molt febles... son arguments desfasats, que fa milers d'anys que esta demostrat que duen a situacions on molt pocs es beneficien a costa dels sacrificis de la majoria.
hem fa vergonya viure a un pais que es diu modern, i es presenta al mon amb arguments arcaics.
pensaba que tot aixo ja ho haviem apres i estavem construint una societat moderna, sabia i justa.
Anònim ha dit…
Un nació: Països Catalans!
Una llengua: el Català!

Unknown ha dit…
Força d'acord en quasi tot. Però penso que efectivament no ets gaire bo fent prediccions. Ja m'està bé que prediguis que això anirà a base de:

1)no fer el referèndum,
2)plebiscitàies,
3)DUI,
4)supensió de l'autonomia,
5)desobediència civil i
6)independència.

Per obtenir el millor cal estar preparat pel pitjor. I és bo que el poble català es vaigi preparant per a la desobediència civil de forma que no quedi cap escletxa que pugui dur a perdre aquesta oportunitat d'assolir la llibertat.

Però aquesta no és la hipòtesi més plausible. És molt més plausible que:

1) El 9/11 es faci el referèndum sota una fórmula que Espanya no pugui impedir de cap manera com per exemple sota la fórmula del dret a petició de la companya signa un vot o sota la fórmula dels refrèndums d'Arenys de Munt però aquesta vegada convertit en vinculant si qui el convoca són els diputats de CiU, ERC, ICV i la CUP i es comprometen a dur a la pràctica el que el poble els mandati.
2) Un cop fet el referèndum i amb una amplíssima majoria de vots a favor de la independència, Espanya es trobarà ente la espasa de negociar una separació amistosa d'actius i passius i la paret d'intentar mantenir Catalunya sota el seu poder en contra de la voluntad de la majoria del poble català.
3) El govern català seguirà al seu lloc i tindrà el mandat popular per negociar amb la Troica el reconeixement del nou estat garantint que no hi haurà cap daltabaix econòmic.
4)Un cop el govern català tingui les estructures per controlar el país i tingui garantit el reconeixement internacional, entre la Troica i el govern català forçaran a Espaya a negociar un acord que beneficii a les dues parts sense provocar cap daltabaix.
ricard de girona ha dit…
Són 10 obvietats. Cap novetat per la majoria de catalans. Però, és clar, tu ets socialista i tot just comences a obrir els ulls. Oh benvinguts, passeu passeu.
Unknown ha dit…
Vares començar llençant algun globus sonda i finalment et vares decidir per fer un article.
Opino tb q és molt clarificador, didáctic, molt ben estructurat. Es pot no coincidir al 100% en tots els punts, però J Antonio, fantástic la análisis-resum q has fet.
Unicament hem queda dir q no puc entendre el govern central i la ceguera total en la q viuen, esperant com dius, de manera equivocada, q morirá sol el procés i la febrada marxarà.
Una altra incognita, per plantejar/esperar un cami més racional del q tu planteges, és la resposta internacional a la petició de Cat, manifestada ultimament en l'escrit q ha fet el President
Em queda
Anònim ha dit…
Tiene bastante tela que tires en cara (aún nose exactamente el que) a Catalunya durante 30 años despues de la repressión del franquismo a catalunya. Y no para excusarla, porque no hay nada que excusar. Ja prou home, ja prou.
fain ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.
fain ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.
peruexplorer ha dit…
Una persona va compartir aquest article al meu grup del Facebook, ho trobo molt interessant i sobretot perqué fa pensar i refelxionar
fain ha dit…
un detalle Mikel, cuando un gobierno da caña al pueblo o hay una reacción o te torean como quieren. En España 31 millones de personas aun votaría a PP o PSOE (sondeo del gobierno a 1/12/2013). En Catalunya, una mayoría significativa apuesta por un cambio. Lo digo por lo de paletos o incultos que comentabas. Si te apetece seguir con estas, creo q alguna gente creerá q eres un paleto o un inculto. Si no te apetece, en Catalunya eres bienvenido si temas a favor del cambio para no sentirnos paletos e incultos. Te aconsejo que en vez de perder el tiempo con lo de Catalunya, te dediques a cambiar el gobierno q te va a quedar cuando nos hayamos largado. Y si eres catalán, te invito a dejar de hacer el llorón inmovilista, coger el toro por los cuernos y unirte al cambio de los que no toleramos más que se nos trate como imbeciles, seamos españoles o catalanes.
Anònim ha dit…
Tranquil. I no faltis al respecte a ningú. Aquest procés nostre és un procés de bàsicament de reflexió,. Ens fas quedar malamnet i no representes el sentir de la majoria.
Sònia ha dit…
En Don Aire com sempre genial, resumint una obvietat que estem vivint,expressat de manera clara i entenedora per a tothom,felicitats!

A mi m'agradaria puntualitzar certs missatges que persones catalanes i espanyoles han anat deixant.

Jo sóc dels #sísí però no sóc radical. En cap cas penso, com l’anònim de les 12:06 am. Perquè hem de fer fora el castellà?Hi ha molts "castellanoparlants" que votaran per una Catalunya lliure i que possiblement ells ens donin la independència. No oblidem que Catalunya es un país on han vingut molts espanyols a treballar al llarg de la història del país. De la mateixa manera que parlem francès, angles o alemany, perquè no podem parlar en castellà o estudiar el castellà (no en castellà, eh)? Penso que els radicalismes no han de formar part d'aquest moviment cap a la independència d'un país, perquè no porten enlloc, hi ha altres factors molt més importants que poder parlar el castellà a casa nostra.

No ens agrada com els representants polítics españols tracten a Catalunya, però la culpa no es dels españols(de tots)o de la pròpia llengua española sinó de la gestió d’aquesta.
Quim Bru ha dit…
El problema no es que no llegue, es que no ós intetesa lo más mínimo.
Anònim ha dit…
Jo crec que el fet de la perplexitat espanyola ve donat per el pensament que li va funcionar al aznar, les damos 4 euros y estos se callan. El vox populi del català garrepa els perd, i en cuant a l'escola i tv3, no crec que nens solidaris, pacífics i bones persones amb criteri propi, es formin millor arreu del món.
Anònim ha dit…
Jo als mitjans públics catalans no paro de veure i escoltar les amenaces (no tenen arguments) de Marhuenda, Rivera, Camacho, Navarro, de Carreras, etc, etc de què estem parlant?
Anònim ha dit…
"Tranquil. I no faltis al respecte a ningú. Aquest procés nostre és un procés de bàsicament de reflexió,. Ens fas quedar malamnet i no representes el sentir de la majoria."

Tú sí??
Anònim ha dit…
Estic 100% d'acord!! El procés que estem vivint a Catalunya em genera una gran il.lusió i estic convençut que ho conseguirem! Independència!!!!!

Visca Catalunya lliure!
Anònim ha dit…
Jo crec que t'oblides dels dos factors més importants: les majories i la por. Per tal que la independència sigui possible hi haurà d'haver una majoria molt clara a favor de la independència. Aquesta majoria no existeix. Les enquestes donen, com a molt, un cinquanta i escaig per cent. Hi ha enquestes que no donen ni això. Quan es redobli la campanya de la por per part de l'estat, aquesta majoria encara es farà més feble perquè hi haurà gent que votaria "sí" a una independència pactada però que arronsarà el braç davant de l'apocalipsi que ens diran que ens vindrà al damunt amb la independència. Sense aquesta majoria sòlida, el Parlament pot proclamar unilateralment la independència però d'on obtindrà els calers? Les empreses i els unionistes no gosaran o no voldran començar a pagar a una República que veuran mancada de suficient suport. Evidentment, fóra molt diferent si un 70% dels vots al referèndum o a les plebiscitàries fossin per la independència. Heus ací, doncs, els dos factors que no tens el compte a la teva anàlisi: la manca de majoria contundent i la por.
Anònim ha dit…
Totalmente de acuerdo con el punto 6. Tras 40 años de franquismo y con la TVE, RNE, la prensa adicta al régimen, y en las escuelas formando en el espíritu nacional, en el año 1980, en las primeras elecciones autonómicas, uno podria pensar que con tanto adoctrinamiento, Falange deberia ganar las elecciones, pero ¿sorpresa!?, dos partidos nacionalistas CIU y ERC ganaron las primeras elecciones en que los catalanes podian elegir su autogobierno. Luego: 40 años de intento de ideologización españolista fracasaron en Catalunya, alguien se cree que en los 30 siguientes de democracia, con prensa libre, y en los últimos 10, con el 2.0 y la globalización, precisamente ahora es cuando el independentismo tiene su auge?, está claro que el punto 6 es válido, PERO NO EXPLICA POR SI SOLO, como la caverna machaconamente repite, el fenomeno independentista.
Thomas Spieker ha dit…
Fantàstic anàlisi. Chapeua!
xavi ha dit…
presio internacional ? 100000 morts a siria i quina presio i ya ? .........el teu escrit es exelent pero no es bo clarifica tan les coses amb aquesta guerra psicologica que ens ha imposat l'estat español ,arribats a aquet punt de sensa raons amb la casta española quan menys vegin la realitat ells millor per nosaltres .
Anònim ha dit…
Catalanes que creen que si consiguen la indepencia dejarán de pagar las autovías de otros además de sus propios pejaes, sí. #Esoscatalanes
Anònim ha dit…
Muchas gracias: como siempre (o casi siempre) me parece un artículo excelente.
En mi opinión, la "clave" del éxito es que por fin el independentismo ha sido capaz de romper aquél tópico instalado en el imaginario colectivo de raíz española más reciente, que separaba "catalanes de pura cepa" e "inmigrantes españoles".
Como muy bien cita en el artículo, el independentismo es transversal. Incluso hay por ahí alguna que otra asociación formada por partidarios de la independencia que no renuncian a su condición de españoles. Y es que la diferencia ahora -creo- es que se ha conseguido que el sentimiento independentista y el sentimiento español no sean excluyentes entre si. Hoy en día, como pasa con los españoles que han viven en Suiza, Alemania, el Reino Unido o los Estados Unidos, se puede ser perfectamente partidario de vivir en un país catalán soberano, estando orgullosos de raíces extremeñas, castellanas o andaluzas. Máxime cuando los que -como es mi caso- tenemos nuestras raices fuera del "principado catalán" sentimos vemos evidente el agravio cada vez que visitamos a nuestras familias. Pondría mil ejemplos, pero basta ver en qué condiciones estudian los niños catalanes, y en qué condiciones estudian en el resto del estado español donde. El ritmo que soportamos nosotros no tiene nada que ver con el "ritmo laboral" que se soporta en la mayor parte de España.
La reacción del gobierno central se entiende si te paras a pensar en qué se convierte una España sin Catalunya: exceptuando una parte de la cornisa cantábrica, ¿de qué vive TODO el resto de la península? Madrid vive de ser capital y punto. Vive de funcionarios públicos y sedes de multinacionales que ven en Madrid la capital de un país que, sinceramente, sin Catalunya ni País Vasco (que nadie dude que serán los siguientes) no es la misma. Habida cuenta que en Madrid no hay industria ni turismo. Que la Comunidad Valenciana es un pozo sin fondo (y en quiebra técnica, me atrevería a decir), ¿qué queda de España? Nada. O para ser más exactos: la esencia de España. Una esencia que no alcanza para tanto AVE absurdo (con salida y llegada siempre en Madrid, como no podía ser de otro modo)ni tanto aeropuerto fantasma. Ni tanta carretera infra-utilizada. Ni tantas y tantas cosas que, sin haberselas "currado" -hablando mal y en plata- ha tenido los ultimos años.
Gustavo Benéitez ha dit…
Sempre he pensat que els extrems són perillosos, d'una i altra banda.

Durant anys CiU ha donat suport a la gent de Madrid amb els seus vots, i ara que les coses van mal dades simplement es volen separar. Si a mi la meva parella m'ho fes em sentiria traït i decebut enormement, i CiU ho està fent així.

Igualment aquest sentiment anti-català que impera a l'estat es fruit de la passivitat del governants catalans durant anys, haguessin hagut de donar un cop de puny a la taula i fer callar algunes comunitats que viuen en gran part de la subvenció de les comunitats més riques -no vull mirar a ningú però tots tenim al cap exemples-.

Els de Madrid parlen de constitució com si m'importés un xic, i els d'aquí ens volen avocar a un procés que serà molt i molt costós justament ara que ja ho estem passant molt malament.
Tots tenen part de culpa i cap d'ells en vol assumir-ne la part que els pertoca. De qui m'haig de refiar? De moment de cap dels dos, senyors, jo sóc del meu barri i aquí comença i acaba el meu país.
jvilmar ha dit…
La Union Act del Reino Unido también establece que la unión es a perpetuidad y sin embargo el gobierno británico permite el referéndum. Otra cosa no se entiende en un país democrático. Por otra parte la postura de España es todo menos inteligente ya que permitir el referéndum es la única posibilidad que tienen para evitar la independencia de Cataluña.
jvilmar ha dit…
Gustavo, encara no entens que el que està passant no te res a veure amb CiU ni ERC perquè ha sortit el poble i aquests partits s'han vist obligats a liderar-ho?
Anònim ha dit…
Home! No saps que pagues els impostos a Rajoy? El 80% del deficit és estatal i no inclou la sanitat ni el ensenyament! No ho saps? Seria bonic se equidistant però és la manera de fugir com tu dius "en el pitjor moment" i recolzar la impunitat i la ruina per generacions.
Reclamar els impostos i la dignitat de tots és el mateix. El barri és Catalunya, crec.
jvilmar ha dit…
Quan l'enemic s'equivoca, no el distreguis. Xst!
Manuel ha dit…
En una primera lectura pensava que feies conya, però com que la broma del dia dels innocents ja la vas fer quan tocava, vaig acabar pensat que potser va de debò.

Em temo que des de l'Empordà les coses es veuen molt diferent a com es veuen des de la gran Barcelona. Molt diferent. Però més enllà d'això, m'estranya que inclús vagis més enllà que les pròpies enquestes esbiaixades del règim en quan al suport incondicional al "procés", que ni en el cas d'una permanència a la UE (legalment impossible) donen un resultat clar, i molt menys si això no és possible (aquest és el motiu pel qual no se'ns parla clar i es mareja la perdiu, malgrat es comença a reconèixer amb la boca petita). Potser els teus cercles no són representatius, a la vista de les enquestes, dic jo.

També podriem parlar dels processos bottom-up alimentats pels mitjans multisubvencionats pel poder polític, amb líders polítics que no diuen que ho són (Carme de Schrödinger, li dic jo), o de la suposada transversalitat (amb col·lectius alimentats pel mateix poder polític per vendre el seu producte entre els compradors més reticents). I quan parles d'intel·ligència, talent ... al costat de la independència, suposo que et refereixes als que ocupen els mitjans públics i pseudoprivats. N'hi ha molta intel·ligència que pensa que ens estan portant a un carreró sense sortida, però reconec que, segons a on, les seves opinions no les veuràs.

Tot això no vol dir que no coincideixi en algun punt, com l'obtusa actitud del govern espanyol, però em temo que les coincidències són mínimes, en aquest cas.

En tot cas és el teu convenciment, igual que el meu és el contrari. Tu tens les teves raons, que exposes, i jo les meves (que bàsicament són que, al contrari de la teva percepció, dins de Catalunya hi ha molta gent que no està pel tema, i cada cop més, i que a fora no l'interessa a ningú, per diferents causes, com és fàcilment comprovable i inclús es reconeix també amb la mateixa boca petita).

En tot cas, el que passi al final no dependrà de les nostres opinions. I si més no, el teu escrit serveix per donar moral als indepes, que ja els fa falta, a més de garantir-te gran atenció dels seus mitjans, que ja saps que els conversos els encanten, com a tothom (i no dic que ho siguis, però els criteris són amples).

Bon any !!!
Unknown ha dit…
hi ha algu perqui que diu que si no estem a la ue, el suport a la independencia cau en picat... potser es que aquest noi no ha llegit bé les enquestes. si que baixa el suport pero 3-4 punts nomes!!!
felicitats per l'article. jo mateix estic sopres com amics meus castellanoparlants estan donant suport a la independencia!!
Anònim ha dit…
¿Por cuanto tiempo crees que Europa va a dejar una region del sur de Europa, que no necesita que la subencionen, sino que aporta? ¿Sabes que podria pasar si una Catalunya independiente funcionase bien fuera de esa Europa de Merkel...? Decir que el independentismo se desploma por una cuestión de dinero, es no tener ni idea de lo que pasa, ni de como somos los Catalanes.
Marta Puig-Ventura ha dit…
Chapeau. Onada. De genolls davant teu. Oleeeeeeeee!
Anònim ha dit…
Ha sortit l'estudi d'audiències de TV3 que diu que l'ultim any ha fet un record històric amb 13,5%.

http://www.tv3.cat/actualitat/581820/Record-historic-de-les-campanades-de-TV3

Per si vols actualitzar el post. Un post genial. Tant de bo el llegeixi molta gent la veritat...
Anònim ha dit…
Espero que los catalanes tengais mucha suerte! No todos los españoles os deseamos mal... =) Por lo menos yo tendré la conciencia tranquila de no ponerle grilletes a los pies de toda una población...
Unknown ha dit…
Nomès una pregunta, "Yo estuve en el tramo 32 de Amposta, en que tramos estuviste vós?"

PD: Copyright de Jofre Llombart

Gràcies Antonio per enriquir el debat i no caure en la temptació de simplificar en excès o tirar de manual d'instruccions.
Jordi ha dit…
Hola, José Antonio. Alguien me ha pasado este artículo tuyo, que yo encuentro muy acertado. Yo también tengo un blog: http://nohedichonada.wordpress.com y me gustaría saber si me autorizas a publicar "10 claves sobre Catalunya" en el mío. Gracias.
Anònim ha dit…
Fantàstic article i diagnòstic acertat.Aquest article serà recordat com un oracle perquè realment això és la crònica anunciada del que succeirà a Catalunya.
La Independència té 2 coses bonissimes ; 1 Escapem de la casta espanyola del PP-PSOE i les seves èlits extractives insaciables i corruptes. 2- Construïm un nou país entre tots des de Convergència fins la CUP passant per Iniciativa i ERC.
Felicitats per aquest gran article.
Trini ha dit…
A mi m'agradat molt el comentari i tinc que dirque, a mi no m'importa esta fora de la Unió Europea, es més , penso que ser un País petit ens pot dür a ser un País molt millor; Suissa,Luxemburg,Mònaco,San Marino... pregunteu-els-hi si ho canviarien ? Són petits-grans paisos.
merin ha dit…
Donaire, tinc una pregunta, con creus que afectará al turisme de Catalunya? Creus que quan s'aconsegueixi la independència, tots aquells espanyols que estiguin en contra deixaran de venir, cosa que podria fer reduir el turisme considerablement? M'agradaria saber la teva opinió com a professional. Gracies
Anònim ha dit…
Para que Cataluña sea independiente tendremos que votar los 46 millones de Españoles, osea que lo siento mucho pero al que no le guste el territorio ESPAÑOL ya puede coger las maletitas e irse a otro país. Viva España y todo el conjunto de Españoles!
Anònim ha dit…
Pienso que el proceso de independencia no está del todo claro y puede sufrir traspies. Lo que si parece ya instalado es el estado mental soberanista.
No creo que se desinfle ya ni aunque remitiera la crisis. Algun dia el gobierno español se dará cuenta del gran error estratégico que está cometiendo en llevar este tema: la negativa tajante está confirmando los motivos del soberanismo y lo está realimentando.
Anònim ha dit…
Totalment d'acord!!
Anònim ha dit…
si catalunya es expulsada de la UE (cosa que es improbable porque no le ineteresa a la UE tampoco) tambien deberian expulsar a españa (por ser manifiestamente distinta lo que quedaria de lo que era) aunque personalmente unos años fuera de la UE pienso seria un gran acierto para poner orden interno con politicas monetarias de verdad. ejemplos de exito tantos como quieras
Anònim ha dit…
¿Crees que si fuera necesario el unionismo no movilizaria 2,3 millones de personas en la calle para defender su permanencia a España? Lo que pasa es que nadie se cree que esto vaya en serio. Pero si lo fuera no te quepa duda.
Miquel Pucurull ha dit…
Lúcida visió de com està el pati vers la Independència. Et felicito.
Anònim ha dit…
Con odio a España no se crea un nuevo país. Los que queremos seguir siendo españoles y catalanes no odiamos a nadie.
jvilmar ha dit…
Que pague quien usa las autopistas es lo justo. Lo que no es justo es pagar las que usamos y las que no usamos porqué son "gratuitas".
jvilmar ha dit…
La única manera (en democracia) de saber si somos mas los independentistas o los unionistas es votando. Votemos, por qué da miedo?
Anònim ha dit…
Moltes gràcies pel teu text!
Anònim ha dit…
Señor Pons, último barómetro del Periódico, si Catalunya permaneciese en la UE el apoyo a la independencia sería del 53,3%, si Catalunya se quedara fuera de la UE el apoyo a la independencia se DESPLOMARÍA al 36,6. ¿Qué es lo que decía usted de no saber leer...?
Anònim ha dit…
I live in the U.S. but my voting site is Sitges. And I did participate in the CHAIN.
I am very pleased with your ten talking points and fully agree with you. I would only add that eventually the negociations for separation should be done least possible antagonism.Both sides should hopefully see the other side as a partner and create a win-win situation. There is no question that Spain will be markedly diminish without Catalunya. To make a transition more palatable, Catalunya could offer a solidarity index in exchange for cooperation in issues such as to continue being in the Euro system and facilitate a seamless transition to membership in the E.U.
Tomas Rubio
VS ha dit…
Estupendo artículo y gran verdad.
La pasividad del gobierno central ya es algo tan conocido por todos como la corrupción política y de las grandes empresas, las cagadas de la casa real y la multitud de fascistas españoles que desde mi punto de vista, pobres ignorantes ellos, viven todavía pensando que el poder totalitario aún tiene cabida.
Catalunya ahora se comporta como debería comportarse cualquier sociedad civilizada, inteligente y como no, moderna. Pues como una buena familia de suricatas demuestran, demostramos que con inteligencia, unión y hechos queremos 'irnos de casa'.
Tal y como no canso de repetirme en reuniones con amigos y/o conocidos: 'En una convivencia bajo un mismo techo, quien quiere marcharse de casa es quien tiene que decidir, otra cosa es que una vez decidido quiera consultar a los integrantes de esa comunidad si les parece bien su decisión y por lo tanto apoyan más o menos su decisión'.

Salut i sort, que ja queda menys per a ser una mica més independents i autosuficients!
Xavier de Blas ha dit…
José Antonio, és poyser la millor anàlisi que llegit sobre la nostra situació actual. Brutal, directe i inapel·lable

Gràcies per la teva valentia i coherència
Anònim ha dit…
Deacuerdo con la independencia, siempre que sea de forma legal. Si eso supone cambió en la Constitución, que se cambie, de forma legal también.

Algunos no quieren darse cuenta de que España es una democracia. Si el cambio no es por la vía legal ¿qué otra vía existe?. No sé la que puede ser, pero si no es legal es ilegal, y desde ya cuenta con mi rechazo.
JosepArnau ha dit…
Gràcies per la teva coherència. Al PSC la militancia ho veu igual, són la cúpula que han segrestat el partit.
Anònim ha dit…
Tot molt ben explicat i raonat, pero la realitat no és tant matemàtica ni tant senzilla. Segur que alguns esdeveniments aniran per on comentes, pero el desenllaç probablement serà molt diferent.

Fa 4 anys l'independentisme era inferior al 20% ara es proper al 50%. En 10 anys pot estar un altre cop al 20%, qui sap. TV3 i cia han fet molt de marketing al respecte.

El problema de crear ilusions ve quan aquestes no es compleixen, i hi han molts números de que aquesta il.lusió acabi en fracàs. Sobre tot perque es sustenta en que al mal de Catalunya ha estat sempre Espanya... de si "Espanya en roba"... de si "Espanya no ens compren" ... de si "Ho hem intentat pero ja no podem fer res per seguir a Espanya" ... Dogmes que es basen en mitjes veritats.

I no falla, culpar a d'altres dels nostres errors és el camí directe al fracàs. Però quan els somnis no es compleixin, de quí sera la culpa ? També d'Espanya ?
Anònim ha dit…
Me pasas el nombre de tu camello, por favor?
Anònim ha dit…
Soy catalán, y entiendo la visión independentista, sobretodo por la españa franquista que aún existe por vergüenza de todos. Sin embargo, soy de los que el nacionalismo se la trae floja, básicamente porque ser catalán, español, o francés es simplemente un accidente. Esa exaltación de la nación es algo de hace 100 o 200 años, e incluso, una actitud fascistoide.

Comentarios como este:

"Evident. Primer la independència, després el castellà fora de Catalunya, i els colons que no els agradi bon vent i barca nova. Una vegada fet això es qüestió de temps que el País Valencià i Ses Illes se'ns uneixen i farem els Països Catalans."

Este tipo de comentarios indica precisamente que hay mucho independentista que queda lejos de esa clase intelectual de la que habla el artículo. Solo un tonto sin dos dedos de frente puede querer erradicar una de las lenguas más habladas del mundo en su estado.

Esa actitud está provocada por una enfermedad: el nacionalismo.
Anònim ha dit…
Buenos dias, vivo en Cataluña y no soy independentista, felicidades, antes de todo por tu escrito, muy bueno.
Mi reflexión sobre todo esto es: Y si la solución fuera que durante 12 ańos o 3 legislaturas, cada comunidad autónoma tuviera la obligación de mantenerse sólo con sus ingresos, sin posibilidad de ser ayudada por el estado y pasado este tiempo sólo siguieran siendo comunidades AUTONOMAS las hubiesen llegado? Las que no, desaparecen, es decir, se intengran al estado y con las que queden, Madrid, Baleares, Euskadi, Galicia y Valencia quizás negociar un nuevo estatus?
Gracias
Anònim ha dit…
Hace poco más de 10 años que vivo en Catalunya y jamás pensé que acabaría votando Sí. Pero bueno,cada uno tiene sus razones. Encuentro tu entrada acertadísima y muy parecida a las tesis de un libro que me pasaron hace un par de años. La edición deja bastante que desear, pero desde un punto de vista geopolítico da en el clavo. He encontrado este link en internet http://www.youtube.com/watch?v=ApA-e7cXMU4
Saludos. Jose Antonio
jc ha dit…
A mi me parece genial que seas tan imparcial (IRONÍA) en Cataluña si se hace la independencia es metiendo a adolescentes e inmigrantes, y aun así tienen irian justitos.

En la consulta del dia 9 ya te digo yo que saldrá un SI como una casa, pq no es una pregunta realizada tampoco de una manera imparcial, la realizan los que quieren un Sí, ergo van a ir todos. Pero la no ser una cosa oficial, sino más bien una encuesta gente como yo que no la quiere no tiene pq ir a votar nada ese dia.

Y me parece genial que los separatistas sean gente tan abierta que sean capaces de a mi que soy catalán nacido en Cataluña, de padres catalanes tb, sean capaces de decirme que si no me gusta que me vaya a mi pais, o incluso llamarame barriobajero por hablar castellano. En una conversación son capaces de forzarte a hablar catalán con ellos porque son muy abiertos. Y yo que sé inglés hablado y escrito perfectamente no me da por hablarles en inglés nada más porque me apetece.

Saludos
Una anàlisi molt bona i que a la Moncloa probablement faran d'aquí a 5 anys, quan ja tot sigui, més que tard, extemporani.

Si fa no fa, i molt menys detallada, és el que havia dit jo a alguns amics meus fa anys, abans de la sentència del TC: que només amb bona informació sobre què pensem els catalans i una mica de mà esquerra podria evitar-se la deriva que, al final, hem acabat prenent.

Només vull apuntar el que em deia fa unes setmanes un amic basc. I és que ell m'apuntava que, cas de convocar unes eleccions plebiscitàries, el govern espanyol encara té la Llei de Partits Polítics a la màniga i que a ell, al meu amic, no li estranyaria que acabessin il·legalitzant els partits del Sí.

Seria un escàndol però ja no els en ve d'un.
lluis ha dit…
Anònim de les 5:43 a.m. no siguis tan innocent sisplau, l'altre anònim que cites (el que vol erradicar el castellà de CAT) pot ser un agent del CNI, un militant de Cs complint la quota de trolling etc. Pensa una mica qui obté benefici d'un missatge així?
Anònim ha dit…
Muy acertada tu aclaración.
El siguiente paso es preguntarse por esa repeticion machacona. Creo que es para disimular el terrible hecho de que es el pueblo el que se está moviendo. Eso es insoportable, inasumible para los unionistas, especialmente la derecha.
Anònim ha dit…
Está claro que se ha pasado un punto de no-retorno, pero creo que desde Cataluña no se ven algunas cosas con objetividad.
1. El Gobierno no hace nada, porque en España este tema interesa muy poco. A la parte independentista le encantaría que los españoles se tirasen de los pelos y se rasgasen las vestiduras como hacen los fachillas de Intereconomia o Telemadrid, pero lo cierto es que a la mayoría de los españoles les da igual. La mayor parte de la gente opina que si Cataluña quiere la indepedencia, que se independice. ¿No veis que no hay encuestas fuera de Cataluña? La derecha no quiere que salga este resultado y los independentistas tampoco. Ambos quieren que parezca un conflicto. Y no lo hay.
2. No se trata de pasarlo mal y arrerar. Se trata de que es inviable. Existe una realidad social catalana, existe una realidad cultural catalana e incluso una realidad nacional. Pero no existe una realidad económica catalana. ¿Alguien tiene un plan para la descapitalización de La Caixa tras la independencia? La mayor parte de los depósitos son del resto de España y mucha gente sacará su dinero para llevarlo a un banco de su estado.
Es sólo un ejemplo, pero hay más, como Planeta o el manido Cava. O los avales para pago a proveedores que acaba de trasferir el gobierno central, etc, etc.
La independencia sería viable con un pacto que articulase una transición larga y controlada. Pero por las bravas no. Y no parece que haya clima para un pacto.
3. La presión internacional, de existir (lo que hay es bastante indiferencia de momento), sería antisecesionista. Ningún estado europeo o de la OCDE va a abrir el melón de las regiones. Alemania lo abrió en los 90 con Croacia y el recuerdo en la diplomacia es nefasto.
4. Por lo demás, los catalanes tienen derecho a pensar y elegir lo que quieran. Si quieren independencia, serán independientes. Y el 90% de los españoles lo respetará (para su sorpresa). Pero debe ser un proceso viable y hoy por hoy no lo es.
MAG Grup ha dit…
Bona tarda !

Merci per no publicar la meva anterior opiniô !?!, .., no em sap greu , ni perdré la son per aixô :-)

Més aviat em reafirma amb el que sempre he pensat ..., els socialistes catalans, pas tots, feu coses poc coherents.

Potser teniu raô amb aixô de que vacilleu , de fet jo penso que aneu una mica perduts , com aquell qui acaba de llevar-se desprès d'una nit intense.

De fet després d'una borratxera de poder , diria jo , ara arriba el mal de cap de la realitat.

en tôt cas jo Sî he fet un enllaç al meu site-web , la gent que hi entra podrà llegir-vos ,
doncs em sembla que el vostre article és interessant .

excuse-me pels accents perô el meu teclat és francès.

Salutacions,
Carles Prat



Anònim ha dit…
A los que critican el proceso de Catalunya, les diré que aún espero los motivos por los que debería ser Catalunya una región dependiente de España. Y espero que los motivos sean reales y no virtuales.

Veo mucha crítica en el bar o en las cenas familiares, pero lo que está claro es que la gente en general no se mueve. Aquí en Catalunya, sabemos que la independencia no lo soluciona todo, pero nos solventa problemas que actualmente tenemos con las estructuras del Estado Español. Y cualquier hijo de vecino sabe, que cuando menos peso llevas, mas liviano se hace el camino.

Por cierto. A los unionistas, les recomendaré que apliquen sus esfuerzos en meter presión a todas las fuerzas políticas de España Unionistas, para conseguir que España sea un país más justo, ético y con menos caspa. Los ciudadanos de España se merecen un país con unas estructuras de Estado que funcionen, equitativas y sobretodo, que respete a sus ciudadanos. Aquí en Catalunya, algunos hemos empezado este proceso de construcción, haciendo presión a nuestras estructuras de Gobierno. Queremos un país, pero para cambiarlo todo. No queremos una España 2.0, que quede claro (y con eso no critico España, si no a sus Estructuras de Estado).

Saludos y cordialidad.

David (Tarragona)
Anònim ha dit…
Comparto muchas cosas de las que dices, pero no creo que todo vaya a ser tan rápido. Muchos catalanes se han unido a la corriente independentista detrás del discurso de "espanya ens roba"(en parte cierto) que tan bien cala en época de crisis. Como bien dices al 50% de catalanes que votaría no, no se les oye. Ten por seguro que cuando la situación llegue al límite hablaran y cuando la gente hable claro y explique con ejemplos bien claros que lo que tu tildas de "luchar contra viento y marea" en realidad significa: miles de despidos y quiebra de empresas catalanas que tienen como principal cliente los españoles, quedar sin la protección de la unión europea, prácticamente seguro sin el euro (necesitaremos devaluar la moneda para poder ser competitivos en los mercados)entre otros muchos ejemplos,quizás en ese momento haya muchos que se han sumado a la corriente independentista que se lo pesarán dos veces.

Yo lo tengo claro, todo esto no hubiese pasado si Mariano hubiese renegociado la financiación de catalunya cuando Mas lo visitó. CIU ahora no sería independentista de repente y la cosas estarían mas calmadas.

Hace unos meses opinaba que esto no tenia marcha atrás, ahora ya no lo tengo tan claro.

Y una cosa que quede clara, si catalunya declara la independencia unilateralmente, quien crea que españa negociará para que nos "entendamos y colaboremos" es un iluso.
Donaire ha dit…
Intentaré contestar el que em comenteu, quan tingui una mica més de temps. Només una prèvia, MAC, els comentaris no estan administrats a priori, només a posteriori. Només hi ha una norma: No s'admeten insults anònims.

És a dir, no he deixat de publicar cap comentari dels que has escrit.
rafel ha dit…
poc a poc comencen a veure que no si podem posar en contra, ancara pensen que es una idea esbojarrada d'en mas i el seu deliri sobirenista.
o diu ven clar, es un moviment ciutada que ha pasat per sobre dels politics, i afortunadament s'han posat d'acord en posar-se al davant, quin remei!
Anònim ha dit…
Grandes letrados tenemos en este pais, dejo el punto 6 de la famosa declaración de la ONU de 1945 en la que se apoyan estos señores, pero supongo que no saben leer o no leen lo que no les interesa
“6. Todo intento encaminado a quebrantar total o parcialmente la unidad nacional y la integridad territorial de un país es incompatible con los propósitos y principios de la Carta de las Naciones Unidas.”
Enlace de la declaración en cuestion para quien quiera leerla:
http://www2.ohchr.org/spanish/law/independencia.htm
Anònim ha dit…
La inteligencia es independentista JAJAJJAJAJAJAJAJAJAJAJJAJAJA qué bueno el chiste....
Anònim ha dit…
quina valentia..i quantes tonteries...un altre que nomes veu TV3..i escolta catalunya radio..increible.. no tots els catalans ens movem en aquest sentit....pensament únic es lo que voleu....fascistes de barretina
Anònim ha dit…


lluis de les 4.10 pm,
només cal que entris a racocatala i veuràs que aquest tipus de gent existeix, no cal que sigui ningú del CNI ni de C's. O és que et penses que no hi ha feixistes amb barretina?
Una altra cosa és no voler veure-ho.
Anònim ha dit…
Tu si que eres imparcial,y no se te ve el plumero...menos mal que nos queda Portugal...
Anònim ha dit…
Alea jacta est........
Rosa Maria Medir ha dit…

PERFECTE! M'ha agradat molt
Rosa Maria Medir ha dit…
Perfecte!
M'ha agradat molt.........
Rosa Maria Medir ha dit…
Perfecte!
M'ha agradat molt...
Francesc ha dit…
M'ha agradat molt l'article, són els 10 punts de per què estem en aquest punt de no volta enrere, molt ben pensats i molt clars. Estarem molt atents si es produeix el teu pronòstic, que no m'estranyaria que passés, encara que seria millor arribar un pacte amb el govern de Madrid sí guanya el Sí - Sí, ja sigui a la consulta o les "plebiscitàries".
PD: com a segon títol del post podria ser "Els 10 Manaments del Procés Sobiranista", per posar-hi un aire èpic :).

Francesc Lamora
Christian ha dit…
El artículo es tan pobre y las ideas tan cutres y tan mal expuestas, que aquí no hay nada que rascar. Otro artículo independentista lleno de clichés y de lectores dando palmas con las orejas.
Donaire ha dit…
¿Y quién le ha dicho a usted que yo soy independentista?
Gerard Beltran ha dit…
¡Este artículo es excelente!
Anònim ha dit…
Ya escribía "un tal" José Antich hace 23 años, sobre lo espontáneo y poco politizado que está este movimiento ciudadano:

http://elpais.com/diario/1990/10/28/espana/657068405_850215.html

No hay peor ciego que el que no quiere ver.
Anònim ha dit…
El Juancarlisme i la monarquia post-franquista recolzada amb TOTS els mitjans de comunicació al redera i TOTS els diners que calguin, és espontânia?
Anònim ha dit…
Yo de lo que estoy más que seguro es que nada será igual después de Nov 2014. Yo nací en Madrid de padres castellanos y veo con los oijos abiertos que "esta España" está desapareciendo y renacerá algo distinto con todas sus ventajas e inconvenientes y si en Europa no lo ven , van a tener serios problemas. A mi edad , les aseguro , que ser español no me compensa para nada, la imagen que da esta gente con la Central en Madrid es de desilusión de fracaso de siempre lo mismo de peineta y monarcas , de olor a rancio que no levanta cabeza. Al otro lado : la ilusión de un proyecto en el que todos tendremos que poner de nuestra parte esfuerzos , imaginación , sabiduría.
España se ha acabado y mas cosas tambien
Anònim ha dit…
Tu le llamas delirio colectivo. El autor usa la figura de la vaca que en medio de la vía, se queda mirando como se acerca el tren. Es lo mismo...
La debilidad del argumentario españolista radica en la percepción que tenéis de vuestra fuerza.
Manuel ha dit…
Perdona José Antonio, ya hice un comentario días atrás y comenté lo que quise, pero es que desde que leí tu entrada, cuando veo, oigo o leo según que cosa no puedo evitar pasarlo por el rasero de tu punto 2 (El independentismo ha atraído la inteligencia del país ... No es un reducto friki, sino un think tank que elabora escenarios, proyectos, argumentos ...la mayor parte del talento catalán es partidario de la independencia.)

Y como algunas de las cosas que uno lee son como estas (no es la única, en el directe.cat, por ejemplo, las encuentras cada día):

http://www.vilaweb.cat/opinio_contundent/4165225/catalunya-pilar-imprescindible-lotan.html

... pienso que realmente tu afirmación es bastante exagerada. Hay inteligencia, hay talento, pero también hay una buena cantidad de frikis, más o menos como en el otro lado, creo yo. O igual tú has tenido la suerte de encontrarte solo los talentosos y no los frikis ...
PipaSongs ha dit…
A mi me la pelan las senyeras, el pantomaquisme, las sardanas i en Lluís Llach. I com jo molta gent, pero volem l´independencia. Volem marxar lluny d´aquesta colla de malparits que controlen el xiringuito des-de Madriz. No hi ha cap futur amb Zapateros, Rajoyes y Camachos al davant.
I el dia que marxem, petará tota Espanya. M´hi aposto el sobac dret!.
Felicitats pel post senyor.
Anònim ha dit…
Mikel. .. durante los últimos 25 said CAT ha aportado a España mas de 230 MM de €. En el mismo periodo EU ha aportado apenas 120 MM de €. Saludos
Anònim ha dit…
No vamos a dejar de pagar peajes, al contrario creo que el proceso va a ser muy duro y vamos a pasar un años muy difíciles mientras todo se pone en su sitio, pero personalmente pienso que "quien no apuesta no gana" y no pienso en mí en este proceso sino que en las próximas generaciones. Estoy un poco cansada de que se nos tilde de "tontos", creo que la mayoría de catalanes sabemos a lo que vamos.
Anònim ha dit…
Da igual, pero habremos votado que es lo que se nos niega. Si sale el NO, pues tendremos lo que ha votado la mayoría. ¿es que no lo entendeis?
Salvador ha dit…
Potser el que et falta es saber que vol dir "democràcia".
Anònim ha dit…
Continuando el símil de la vaca y el tren el problema es que no es el tren el que viene y la vaca la mira, es la vaca la que viene y el tren el que mira, así que no me extraña en absoluto que el tren se quede mirando y preguntándose....y ésta dónde va???
Els catalans desde sempre desde fa temps i temps em volgut la libertad i no la opresió que sempre em tingut desde Madrid. Som diferenst d´Espanya en la manera de pensar de sentir de economizar de fer les coses, son formes diferents que chocan i que molts no entenen.Yo creec que el refrá de Cada escú a casa seva i Deu a la de tots queda perfecta.
Els catalans desde sempre desde fa temps i temps em volgut la libertad i no la opresió que sempre em tingut desde Madrid. Som diferenst d´Espanya en la manera de pensar de sentir de economizar de fer les coses, son formes diferents que chocan i que molts no entenen.Yo creec que el refrá de Cada escú a casa seva i Deu a la de tots queda perfecta.
dani ha dit…
Parabéns polo artigo! Permite a una persona que observa el proceso desde Galiza con curiosidad y envidia (envexa sá, por suposto) confirmar que lo que permite vislumbrar la niebla mediática es lo que realmente está pasando.
Anònim ha dit…
Deberías reflexionar que muchos catalanes entendemos que Catalunya es una nación y un pais, por lo que tu punto 6, desde la perspectiva que propones, aún refuerza más el derecho a la indepencia.
Daniel F. ha dit…
Me gustaría saber que es lo que piensan los independentistas de la deuda común que tenemos.
¿Piensan que se pueden salir sin pagar un euro? o ¿ya están buscando las fuentes de financiación para pagar su parte?
Los españoles (incluyo a los catalanes porque el euro no sabe de naciones) debemos 954.863 millones de euros, como somos 46.704.314 de habitantes, salimos a 20.429 euros por persona, es decir Cataluña con sus 7.565.603 habitantes nos debiera abonar su parte de la deuda, es decir 154.557,703.687 euros. ¿Ya saben los dirigentes como nos van a pagar esta cifra?, ¿me lo puede explicar alguien?. No estamos unidos por la bandera, eso es un error, estamos unidos por la deuda, nos guste o no.
Un saludo.
Daniel F. ha dit…
Un saludo y con su permiso.
Anònim ha dit…
Gracias Temujin, lo cierto es que yo no quiero pertenecer a un Estado que debe 954.863 millones y sigue construyendo AVES y alimenta a corruptos y aquí no pasa nada, ya es suficiente o no ves que la deuda va a seguir creciendo sin que nadie se haga responsable como hasta ahora.
Daniel F. ha dit…
Anónimo, estoy de acuerdo con el despilfarro de nuestra casta política, pero ¿quien paga la fiesta que se han dado? nosotros, los catalanes si se van debieran pagarla en su justo porcentaje, porque no seria justo que los que nos quedamos en España paguemos su parte, creo yo, que no he hecho otra cosa en mi vida que trabajar.
Si tienen que pagar su parte, ¿de donde sacan el dinero?, ¿que medidas ha pensado el Gobern para este tema?. Porque si es salirse sin pagar, yo también me voy de España y creo una Castilla libre.

Un saludo, sin acritud.
Anònim ha dit…
si hay que pagar pagaremos, pero proporcionalmente tal como España vaya devolviendo la deuda, no vamos a pagar los Catalanes nuestra parte de golpe, entre otras cosas porque alguien se forraría a cuesta nuestra, cada cosa tiene su tiempo y ahora es el nuestro.
Un abrazo
Anònim ha dit…
Per què no fem la pregunta al revés: la UE es pot permetre perdre un país com Catalunya?
Anònim ha dit…
ESPECTACULAR. Ni més, ni menys. Gran lectura del moment.
Anònim ha dit…
isdatiEl pagament de pensions i subsidis estaria garantit amb una Catalunya Independent?
Lluis Blanqué Llobet ha dit…
A Madrid estan cecs i amès no volen veure la montanya que els hi ve. Sense Catalunya España serà Africa.
Anònim ha dit…
Més val ser pobre i feliç que ric i amargat, que és com ens fan sentir.
Anònim ha dit…
Aquest Sunami ja no te aturador, la il-lusió colectiva que ha desfermat el proces es imparable,i es aixis perqué surt del poble,i ,els politics tenen la obligació de gestionarlo.Estem en un gran moment de l´historia de Catalunya. VISCA CATALUNYA LLIURE. !!!!!!
Harlock73 ha dit…
És exactament així. I em fa gràcia que hi hagi els típics comentaris de burla sobre el procés, em recorden al pati de cole.
Com bé dius, company, no hi ha marxa enrere. Anem fent via, alegres i segurs que cada dia i a cada pas som més a prop d'un país lliure. Gràcies a cadascun de nosaltres, que ho farem possible.
gorkythe45 ha dit…
Un pais sin justicia, NO TIENE FUTURO. Nos queremor ir por eso. Aqui se cumplen las leyes y CIU tiene la sede embargada, en Madrid No.
Anònim ha dit…
Es desde lo alto como se ve mejor el fútbol. Y es así como se ve desde el exterior. No hay duda que luego de más de cincuenta años viendo le desesperanza, el sufrimiento, los desvelos, las privaciones, etc., de los catalanes, hoy se levantan como un gigante para decir: Hasta aquí! Y la independencia se ve inevitable, imparable, arrolladora. Ahora sí. Y desde fuera, como estoy yo desde hace años, inequívocamente.
Anònim ha dit…
Como dice el texto ,pagaremos el peaje que sea necesario y mas porque es nuestro hábito,y eso no nos asusta al contrario somos capaces de trabajar y dejarnos la piel para poder ser libres, libres que es lo que deseamos desde hace tanto tiempo y asi no habran de aguantar a esos catalanes que a pesar de querer tanto les molesta su lengua sus costumbres y su manera de pensar que traducido es el seny català .
Daniel F. ha dit…
Y aqui viene la segunda pregunta ¿tiene Cataluña capacidad financiera actualmente para afrontar esos 154.557,703.687 de euros?, porque una cosa es querer y otra muy diferente es poder, ¿quien financiaria esta operacion?

Tambien se me ocurre otra cuestion:

Si Cataluña se independizase en una votacion o con cualquier otro medio y los Ayuntamientos de Roses y Platja d'Aro, Reus, Salou o Tarragona, por ejemplo, no quisiesen independizarse, ¿se les obligaria a independizarse de España?, creo que si, los independentistas dirian que forman parte de la Cataluña historica y tal e imagino que se pasarian por el "arco del triunfo" la voluntad de esos pueblos.

Si esto es asi y con el mismo razonamiento que aluden ellos para anexionarse zonas que no quieren independencia, ¿no debiera hacerse en España un referendum previo para decidir si nuestro actual país es divisible? y ¿no debiera hacerse antes de preguntar a alguien si se quiere dividir?.

Algunos catalanes dicen sufrir la "unidad de destino española", pero, sin embargo, quieren imponer "la unidad de destino catalana", ¿es esto justo para quienes no quieren formar parte de una Cataluña independiente?

Un saludo y gracias al autor por no censurar mis cuestiones.
Anònim ha dit…
Extraordinari raonament. El que ens allunya d'Espanya, ja no són els diners, el que ens allunya és, l'enroc i la falta d'idees d'un l'Estat Espanyol prepotent i intervencionista que no deixa espai per la il·lusió. Aquí tenim il·lusió, ganes de treballar i bons cervells. Serà un èxit, amb esforços, però un èxit, poder fer sense les pressions d'un model caduc. Víctor
Xavi ha dit…
Bravo, magnífic. El que més m'ha agradat: "empezar a gestionar la secesión y el país resultante".

La meva proposta: el català llengua oficial, d'us preferent i habitual, i 3 llengües co-oficials d'obligat coneixement a nivell natiu per a tots el ciutadans: l'espanyol, l'anglès i el francès. (a banda del cas particular de l'occità).

Crec que és una opotunitat que hem de saber aprofitar pels avantatges culturals, polítics i econòmics que tindríem tenint aquestes 4 llengues com a oficials.

Anònim ha dit…
Cuando una pareja no se entiende, lo más cibilizado es la separación. Lo demás queda en un segundo plano que, con pactos cibilizados todo debe llevarse a cabo. Esto no se hubiera producido si Catalunya no hubiera sido el arma electoral del PP, ir contra Catalunya les ha ido siempre bien. Y, en cuanto a aquellos de Catalunya que no quieren la independencia deberán responder a través del Derecho a Decidir, y aquellos catalanes que no quieran un Estado Propio tendran la opción de manifestarse y el resultado se deberá acatar. A mi tampoco me hubiera gustado llegar a este punto pero, desde el Gobierno de Madrid cada día que pasa lo propicia aun más.
Anònim ha dit…
Muy bueno, la pura realidad.
Anònim ha dit…
Antonio- No vull fer comentaris sobre el teu article en el que es veu que el teu cap, en Navarro, t'ha menjat el "coco".El que sí volia comentar es que aquestes persones que us creieu tan savis, i no dubto que tú ho ets perqué et conec, no escriviu amb paraules entenedores per a la resta dels mortals i no textes com "friki" "think tank" "bottom -up" "trenaing topic" "power balance". Afortunadament tinc un nivell apreciable d'anglés, però crec que es una desconsideració pels demés escriure com a professor quan molta gent no arriba a aquest nivell. Es un consell d'un del teu poble.Salut.
Donaire ha dit…
Hola anònim. No em dic Antonio, de manera que em coneixes però no saps que em dic. El meu cap és el Rector de la UdG, no estic afiliat a cap partit, de manera que em coneixes però no saps que no milito a cap partit.

I sobre el teu consell, en prenc nota. El problema és que power balance és una marca comercial, de manera que traduïr-ho seria com traduir Windows per Finestres. El mateix passa smb trending topic o friki, que són paraules intraduïbles. Si algú no entenc think tank, hi ha una cosa que es diu google i una altra wikipèdia. Petons i abraçades.
Anònim ha dit…
Pero una vez haya independencia... quien se queda en europa?
- España del Este, también conocida como Castilla
- o..., España del Oeste, aunque más pequeña, tambien conocida como Cataluña
glòria ha dit…
Penso que el gran mal d'Espanya és la ignorància supina del que és Catalunya - tot i que hi ha tants fills d'Espanya que haguessin pogut fer-nos d'ambaixadors ja que fa dues o tres generacions que viuen aquí-, del què hem estat històricament i som els catalans, i de les virtuts (també tenim els nostres defectes) que sempre ens han empès cap endavant malgrat les adversitats.Sobrevivim com a cultura des de fa més de mil anys tot i l'esforç per esborrar-nos. I és que nosaltres sí que mirem de saber que es cou arreu, mentre Espanya s'alimenta amb grans dosis de mentides i entreteniments de masses que no afavoreixen el pensament. La gent que no pensa és fàcilment manipulable. Nosaltres mirem cap al futur encara que ens costi un preu alt.
Daniel F. ha dit…
Els catalans tenen antenes o no són persones? ¿Que és ser català?
Sembla que ser català és una altra raça i ni caguen, ni pixen, ni tenen aspiracions, ni els preocupen els seus fills o els seus llocs de treball.
Que diferencia un català d'un asturià o d'un madrileny o d'un basc?
Anònim ha dit…
TA está, por fin sabemos que un catalán mató a la mamá de Bambi...
Anònim ha dit…
..... los españoles somos unos paletos, unos incultos y unos intolerantes .......

Sí, tienes razón.
Anònim ha dit…
Ens esperen temps difícils, però es veritat que no hi ha compte endarrera. Som-hi.
Unknown ha dit…
No entiendo el concepto de libertad. ¿Libertad para qué? ¿Acaso no votan los catalanes a la Generalitat y a los municipios? Quizás se refieren a más libertad, pero no se aclara en qué consiste. En decidir ¿Qué? Cuando el discurso está en el ámbito emocional difícilmente se pueda mantener una conversación racional. Estamos en un mundo completamente interconectado, donde si estalla un conflicto en Crimea se hunde las acciones de una empresa catalana.

Hay muchas preguntas que son fundamentales y nadie se atrave a responder:

¿Qué pasa con todas las empresas que exportan en Catalunya? El nuevo Estado catalán debería establecer acuerdos multilaterales con cada país, automáticamente quedaría descalificado para beneficiarse de todos los acuerdos de España y UE. Temas de doble imposición, aranceles, etc. A ver qué empresa renuncia a todos los beneficios de ser parte de la OMC, UE, España y demás tratados. Ni que hablar de poder acceder a contratos del Banco Mundial, Banco Asiático, Banco Interamericano, CAF, etc... Porque Cataluña debería ser país miembro de los mismos para que sus empresa pudieran aplicar.

¿Qué pasa con la libertad monetaria? Habría que crear una moneda para aplicar políticas monetarias, porque claro, si se quiere independencia lo que no se puede es pretender usufructuar de un status que ya no se tiene. Se podría utilizar el euro o el dólar, pero se perdería esta ansiada libertad que tanto quieren.

¿Qué pasaría con la justicia? Me refiero, habrá que crear un cuerpo desde 0

¿Militares?

¿Unión Europea? Cualquier persona que tenga dos dedos de frente y además piense con la cabeza debería saber que para entrar en la UE habría que iniciar el proceso de negociaciones y que debería haber unanimidad entre los países miembros. ¿Alguien piensa que Francia, Bélgica, Italia y demás países con zonas con tendencias separatistas van a ser benevolentes? En mi opinión querrán ver una Cataluña desgraciada para poder enseñarla en sus propios países.

En fin, no soy español, pero miro con mucho interés el proceso. Ser catalán y ser orgulloso de ser catalán es algo diferente de lo que los políticos os venden como tal.

Me recuerda a un poema de Kavafis, el de los bárbaros... lo peor que le puede pasar a un político independentista es salirse con la suya, tendría que hacer frente a un paro galopante, a una corrupción tribal y en el marco de un completo desamparo internacional.

Si pensáis que ser catalanes es eso, seréis -a mi juicio- nada más que catalanes masoquistas.

He dicho...
Anònim ha dit…
Como en el programa ese de las tardes del fin de semana en una de las diversas cadenas que tenemos la suerte de poder ver todos: "Qué tiempo tan feliz!" se llama, se referirán a esos 40 años.... El adoctrinamiento se podría considerar generalizado, desgraciadamente, pero que una DICTADURA pueda relacionarse "sin querer claro" con una frase tal: "Qué tiempo tan feliz!" ....
Fuig!
leo ha dit…
Felicidades por ese analisis.

No estoy de acuerdo con lo que dices que el proceso se llevara a cabo cueste lo que cueste, en mi caso particular no pienso votar que Si Si si antes no dan mas información. Algo que me preocupa son mis padres, ¿que pasara con su jubilación? ¿seguiran pagandosela?¿le pagaran lo mismo? ¿habra ayuda para loa desempleados en el nuevo estado?¿habrá justicia universal y gratuita? ¿existirá la dación en pago? Lo que menos me importa es saber si seguiré en la comunidad europea, sinceramente, si se construye un estado socialmente mas justo diria que Si Si pero antes de decidir quiero saber y de momento aquí unos y otros agitan banderas y apelan a los sentimientos, utlizando a loa ciudadanos como los antiguos señores a sus vasallos. Espero que empiecen a dar argumentos y a mi no me vale el España nos roba, ahora quiero saber que se hará con lo que supuestamente nos roban.
Lino ha dit…
Yo soy andaluz, y lo único que tengo que añadir al debate es que los pueblos tienen derecho a la autodeterminación. Como tal, lo tienen los catalanes, y sólo ellos en cuanto a su tierra. Lo demás -economía, historia, política...- es secundario. Así que mi apoyo a la consulta.
maria cristina ha dit…
He llegit l'article. No estic forçosament d'acord amb totes les reflexions de qui el signa, ni veig l'evidència d'algunes de les seves asseveracions.
Soc independentista, i al menys, agraeixo que des de el 'dependentisme' hi hagi qui sigui capaç de fer una anàlisi dels fets, de la situació, que no sigui cutre, friki o cavernícola. No hi ha insults, amenaces ni menyspreu. Donada la realitat que vivim, això ja és molt!
I això em porta a constatar amb tristesa que hi hagi tan poques veus que des d'Espanya surtin a defensar-nos. Quants espanyols, objectivament, no s'han adonat del menyspreu, la rabia i la mala llet que provoca la nostra manera de fer diferenciada? Quants han sortir a defensar-nos, ara que finalment sembla que hem dit prou, després de veure en el seu dia a dia, any rera any, el tracte vexatiu que rebem de totes les tribunes del pais, siguin politiques, televisives, o casolanes?
Hi ha sortosament algunes veus -professors universitaris, escriptors i fins i tot algun cantant- que ens defensen i ens entenen, però una massa mesquina no desitja altra cosa que enfonsar-nos. Perquè? Som el buc expiatòri del poble espanyol? Què hem fet per mereixer aquest odi? És incomprensible; si no fes plor, seria per riure'n....
Crec fermament que la independència és el millor que ens pot passar, es clar. Però m'interessa també, i molt, el que passi amb Espanya. Penso que la nostra independència la portarà en un primer moment a una situació dificil. D'haver estat un imperi 'en el que nunca se pone el sol' la davallada els portarà potser a sentir-se la riota d'Europa... Però a la llarga, i més si després de nosaltres marxen els bascos i qui sap.... Espanya, el que en quedi, esdevindrà un territori més petit, manejable, on tothom s'hi senti a gust; els cercles de poder quedaràn més a prop del poble, i això -com a la Catalunya independent, certament- facilitarà les coses de cara a treure's de sobre el caciquisme d'una oligarquia que només ocupa els llocs estratègics per a explotar i enriquir-se. Les estructures, ara enquistades, es tornaràn forçosament més flexibles, i la democràcia té més visos de fer-se efectiva.
M'estimo Espanya, i voldria de tot cor veure-li la millor cara, i no la cara casposa i merdosa que té la costum de mostrar.
Anònim ha dit…
Creo que la poblacion de Cataluña debe darse cuenta ya de una vez, que la independencia es imposible. Quizas asi los politicos se pongan a solucionar los problemas de la gente. Lo siento por la desilusion que se va a crear, mucha gente ya ve la independencia como algo posible, pero es mentira. Cataluña nunca ha sido independiente y de momento no lo va a ser, dentro de unos siglos ya veremos, pero ahora es inviable. Asi que sugiero que las personas de bien se vayan concienciando de este tema y lo vayan asimilando, al fin y al cabo llevan toda la vida asi y crearse falsas esperanzas conduce a la frustacion. Un saludo.
Unknown ha dit…
ENCANTITJES D'AMOR QUE FUNCIONEN
Comparteixo aquest testimoni als socis que pateixen en les seves relacions perquè hi ha una solució duradora. El meu marit ens va deixar a mi i als nostres dos fills per a una altra dona durant dos anys. Vaig intentar ser fort només pels meus fills, però no vaig poder controlar els dolors que em turmentaven el cor. Estava ferit i confós. Vaig necessitar ajuda, així que vaig investigar a Internet i vaig trobar un lloc on vaig veure que el Dr. Alomio, un encisador, pot ajudar a recuperar els amants. Vaig contactar amb ell i em va fer oracions i encanteris especials. Per sorpresa meva, després d’uns dies, el meu marit va tornar a casa. Va ser així com ens vam tornar a reunir i hi va haver molta alegria amorosa i pau a la família.

També podeu posar-vos en contacte amb el Dr. Alomio, un potent encriptador de solucions al seu contacte +2348069209149 o el seu correu electrònic (alomio@yandex.com)

També ajuda a:
* Control del teu amant
* Amant de tornada
* Loteria guanyadora
* Cura del VIH
* Cura de l'herpes
Anònim ha dit…
El vostre marit / la vostra dona va dir de sobte que vol divorciar-se i que voleu que els dos torni a formar una família feliç? A continuació, deixeu de mirar, perquè el doctor White, el gran encisador, té una solució per a vosaltres. Sóc banquer de professió, quan el meu matrimoni de vuit anys es va esfondrar, això em va trencar el cor i fins i tot va afectar la meva feina, perquè sempre pensava i no em concentrava. M’encanta el meu marit, de manera que estic buscant maneres de recuperar-lo després de viure separat durant uns 7 mesos. Vaig trobar un testimoni sobre un home que va dir que va aconseguir promocionar la feina amb l'ajut del gran encisador Dr. White, així que vaig contactar amb ell, li vaig explicar els meus problemes matrimonials i em va assegurar que les coses anirien millor per a mi , però va dir algunes coses que cal fer per assolir el meu objectiu, vaig seguir les instruccions i avui visc feliç de nou amb el meu marit, és realment un home meravellós i beneït pels seus déus. Poseu-vos en contacte amb el metge blanc per qualsevol tipus de problema de vida al número de WhatsApp:
+17168691327
o per correu electrònic: wightmagicmaster@gmail.com, no us penedireu de conèixer-lo.

Entrades populars