Parlament de Catalunya 2015


Acabo de rebre un missatge en el meu twitter que m'ha fet molta il·lusió. Sembla ser que el grup de Facebook del Parlament Transport Públic, un dels 378 grups que s'han creat des del Parlament, ha tancat definitivament la proposta sobre Disseny col·lectiu dels autobusos. Perdoneu la meva immodèstia, però em sento una mica el pare d'aquesta proposta. Utilitzo cada dia el bus per anar a treballar a Badalona i vaig anar pensant idees per a millorar el servei; fins que em vaig adonar que segurament tots els usuaris del bus tindrien també propostes concretes. Per tant, no seria lògic que els autobusos fossin dissenyats per aquells que els faran servir?.

Un dia vaig veure l'anunci del Parlament Obert a la TDT. L'anunci convidava els ciutadans a utilitzar els mecanismes de participació del Parlament. A més, el Parlament havia organitzat uns tallers a les escoles i el meu fill em va donar un cop de mà. El web del Parlament és molt intuïtiu. Aviat vaig crear l'espai El Meu Parlament, una aplicació que permet personalitzar totes les eines i la informació que genera el Parlament. A mi m'interessen bàsicament els temes de mobilitat, l'educació especial (el meu petit té la síndrome de Down) i, és clar, les notícies sobre Badalona. En el meu twitter, rebo la informació bàsica que més m'interessa encapsulada en 140 caràcters. 

L'espai Facebook del Parlament és immens. Té moltes aplicacions, però la que més m'agrada són els grups. Aquests grups estan gestionats pels ciutadans i normalment s'hi afegeixen els diputats responsables dels àmbits temàtics que tracten. El grup de Transport Públic està format per més de deu-mil persones; m'agradaria que també fos molt concorregut el Grup d'Educació Especial, però de moment només som quatre centenars. En el Grup vaig presentar la meva proposta del disseny dels busos 2.0. Per a la meva sorpresa, aquesta proposta va ser la més votada durant el 2011 en el digg, per sobre fins i tot de la creació dels espais exclusius per a transport elèctric en 25 centres urbans del país i el bicing interurbà. 

Per això, la proposta que inicialment havia realitzat va entrar a formar part del catàleg d'iniciatives legislatives populars del Parlament. Durant tres mesos, el wiki de la proposta ha tret fum. El debat ha estat molt intens i, a voltes, esgotador. Com era d'esperar, el sector s'hi va oposar radicalment, amb l'excepció d'algunes noves companyies que han estat molt més receptives. S'han editat prop d'un milers de propostes (algunes, és cert, purament formals) i fins i tot  s'han creat dos blogs molt actius dels defensors i dels detractors. Confesso que he après molt.

Aviat s'iniciarà el tràmit parlamentari. Els diputats responsables s'han adreçat tant al wiki com al facebook per exposar els seus punts de vista. Els partidaris de la proposta hem demanat una entrevista amb tots ells, que hem incorporat a les seves agendes públiques. També hem pogut conèixer una mica millor els nostres interlocutors gràcies al Portal Diputat. En aquest Portal disposem de la informació de cada diputat: intervencions, blogs, preguntes i vídeos, tots ells etiquetats amb tags. Tots els diputats han explicat en el seu espai el sentit del seu vot i, de moment, soc optimista. La major part d'ells s'hi mostren favorables, tot i que alguns volen fer retocs a la proposta. El debat i la votació tindrà lloc en només un mes. El podria seguir pel youtube, però he rebut la invitació dels serveis parlamentaris i podré assistir-hi personalment. 

Mentre sopava el meu fill petit m'ha preguntat perquè estava tan content. I jo li he explicat que el seu pare, un modest treballador d'un fàbrica de cosmètics, havia redactat una llei.  Que era, en certa manera, diputat per un dia. 

Inspirat en una ucronia d'en Roc Fages

Comentaris

Anònim ha dit…
Molt interesant, :) Molt.

Entrades populars