17 de febrer 2016

nousturismes

Hi ha assignatures on pots fer experiments docents. Pots imaginar classes d'una altra manera; potser perquè tens la intuïció que la forma convencional de fer les classes s'esgota. Crec que hem de reinventar la Universitat. De fet, crec que hem de reiventar l'educació. Suposo que no podem aspirar a canviar la societat de veres si no som capaços de canviar la forma com intercanviem la informació. I sí, hi ha assignatures on pots imaginar, com ara #nousturismes.

Un any el resultat fou un TED de turisme. Un altre, editàrem un blog col·lectiu sobre el futur del turisme. L'any passat vam dissenyar una exposició amb 10 idees per a un turisme diferent. Aquest curs intentarem resoldre deu interrogants. Us explico com.

Assignatura oberta

Crec que les universitats públiques haurien de ser (molt) més obertes. En un univers de TEDs, de MOOCs, de Khan Universities, les classes tancades no poden ser l'única forma de transmissió de la informació. Per això, tot el material de #nousturismes està 'en obert'. Es pot accedir a totes les presentacions des d'aquí. 


També es pot seguir el relat de la sessió a twitter que fan els estudiants (i els no estudiants) seguint el hashtag de #nousturismes. Per exemple, aquí podeu veure una selecció de les piulades de la sessió sobre turisme col·laboratiu a l'storify. I, finalment, és possible veure la classe en streaming amb el #periscope. 


Quins són els efectes d'una assignatura en obert?. Cada sessió hi ha més seguidors fora de l'aula que a dins. Quan comença la classe, prop de 100 persones han consultat ja els materials. I a les sessions d'streaming del periscope, el número d'estudiants 'fora de l'aula' supera els qui estan a dins. Això trenca les fronteres geogràfiques entre dins i fora. I, per això, hi participen en la conversa persones que no són estudiants o estudiants que no s'hi han pogut desplaçar fins a l'aula. 

Una assignatura en obert no només trenca les fronteres geogràfiques dins - fora i connecta la Universitat amb el 'món real'. També trenca les regles temporals i facilita la connexió i l'intercanvi d'idees en qualsevol moment. Hi ha una conversa diacrònica que connecta les observacions dels estudiants i dels 'observadors externs'.

Estimular - informar - crear

No es pot mantenir la tensió i l'atenció (que sonen igual) durant 90 minuts. Venen de dos sessions prèvies de 90 minuts i encara tenen per davant alguna sessió més. La capacitat de retenció no va més enllà dels 40 minuts, amb sort. Per això, a #nousturismes les sessions tenen tres parts. La primera, més breu, serveix per a centrar el tema. Normalment, un TED obre la classe amb la intenció d'emocionar-los, de connectar amb la part més afectiva del coneixement.


La segona part és la classe convencional. Ara tinc molt menys temps. He d'explicar en 40 minuts el que abans explicava en 90. Em costa. Però he descobert que es pot dir més o menys el mateix en la mateixa de temps. M'ha fet pensar. Intento, això sí, que les sessions siguin tancades. Obren un tema, el desenvolupen i es tanca. El material addicional permet estirar del fil a aquells estudiants que se senten interpel·lats.

I tot plegat s'acaba amb una sessió participada. Ara és el torn dels estudiants que dissenyen, crean, apliquen o inventen. Aquest curs disposem de 25 ipads amb recursos docents que permeten una interacció molt més dinàmica. Al final del curs, us en faré un balanç.

10 respostes

Els estudiants han seleccionat 10 interrogants d'un menú més ampli. Tenen com a objectiu atreure visitants adolescents al MNAC, crear iniciatives de bleisure a la Garrotxa, ampliar el temps d'estada a les esglésies de la Vall de Boí, proposar iniciatives de turisme solidari a Haití, idear mecanismes de mobilitat sostenible a Lloret de Mar, potenciar el turisme a Cuba sense consumir espai, reduir el consum d'aigua a l'Essaouira turística o reiventar 'Girona, temps de flors'. En uns mesos, us presentarem els resultats de la seva obra. 

Mentrestant, podeu seguir el fil d'aquest experiment docent al hashtag de #nousturismes o al #periscope del meu compte de twitter. Cada dimecres i cada divendres de 12 a 13,30. Hi sou molt benvinguts.