Una assignatura 2.0
Fa temps que li dono voltes. Sé que ja no puc fer una assignatura com l'he feta sempre, els power points, els pdf i una explicació detallada durant una hora i mitja. És el que sé fer millor, és l'hàbitat en el que trobo més còmode, però ja no pot ser la forma de transmissió de la informació a la universitat contemporània. Tampoc tinc massa clar quin és el Pla B. No sé si és la B de Bolonya, la B de Blackberry o la B de Búsqueda al Google.
Beta permanent
Aquest curs inicio l'assignatura Tipologies i estratègies dels espais turístics. És una assignatura de segon curs del Grau en Turisme de la Universitat de Girona. Tipus d'espais turístics, models d'organització de l'activitat turística i, sobretot, formes de gestió d'aquests espais.
Tinc una proposta d'organització de l'assignatura. Però no està basat en certeses, sinó en una equació d'intuïcions. Potser estic equivocat. Potser hi ha altres eines que ens ajudarien a millorar el procés. Per això, aquesta serà una assignatura beta permanent. I els estudiants (naturalment) o qualsevol altre participant extern d'aquesta iniciativa poden proposar millores d'un procés que neix amb la versió 1.0.
Twitter com a mètode de treball
Farem de twitter una eina central del procés. Cada estudiant disposarà d'un perfil a twitter, hi haurà un grup a twitter que agruparà tots els estudiants i, el més rellevant, totes les piulades relacionades amb l'assignatura estaran etiquetades amb el hashtag #teet01
El twitter permet en primer lloc situar en els estudiants una part del procés de creació de la informació. Cada tema generarà debats específics (cal una ecotaxa?, té futur la Costa Brava?, és sostenible el turisme sostenible?...) que tenen com a objectiu fomentar la recerca de la informacio i el contrast d'idees i perspectives. Però qualsevol punt de l'assignatura pot ser susceptible de ser ampliat, criticat o reforçat, amb un enllaç, amb una idea, amb un article o amb un nou concepte.
En segon lloc, twitter trenca les fronteres temporals de l'assignatura. L'ideal seria que tots els estudiants empresin el portàtil a l'aula (o en el seu defecte, l'smartphone). Piular durant la classe força els estudiants a tenir una actitud activa i ajuda a trencar el sistema de transmissió unidireccional. L'objectiu, però, és que l'assignatura continuï fora l'aula. Que una reflexió sentint la ràdio, una idea sobtada a la parada del bus o una troballa bibliogràfica sigui compartida amb la resta, malgrat que no hi hagi ningú a l'aula.
Una assignatura oberta
Twitter és un espai obert. Això vol dir que qualsevol espectador pot seguir l'evolució de l'assignatura "des de fora", tot seguint el rastre del hastag #teet01. Fins i tot, hi pot intervenir. Imaginem que parlem del turisme cultural i dels models de gestió de les ciutats monumentals. Potser el gestor de Besalú, de Girona, de Sitges o de Tarragona es pot interessar per les dades, els enllaços o els debats oberts. També aquests gestors poden intervenir directament i col·laborar amb una reflexió, amb un informe, amb una dada o simplement amb una crítica oberta.
Storify com a resum
Gràcies a la curiositat i la capacitat d'actualització de janquim he trobat una eina que pot ser excel·lent per a la gestió de la informació generada a les xarxes socials. Storify permet construir un relat a partir de la combinació de la narració de l'autor i les aportacions de diversos autors a les xarxes socials (en aquest cas, a twitter). Els estudiants hauran de treballar en la confecció d'una estructura basada en la intel·ligència col·laborativa organitzada entorn el #teet01.
No sé on anirem a parar. No tinc clar gairebé res. I acumulo més dubtes que certeses. Però feia temps que no tenia tantes ganes de fer classe com aquest any. Ens acompanyes?. Ens veiem al #teet01.
Comentaris
Jo també faré de tafanera i us seguiré a twitter.
Gemma