28 de febrer 2006

Blogs polítics

Un blog polític és més perillós que una barbacoa amb en Dick Cheney. O que l'Àngel Acebes d'artista convidat en un episodi de CSI. O, ja que hi som, més perillós que don Ricardo Royo en una manifestació per la beatificació d'Ana Botella.

Els blocs polítics (i aquest és potser el millor exemple) poden arribar a ser molt avorrits. De vegades, freds i distants. En el millor dels casos, previsibles. Per això, sempre agraeixo els polítics que se surten del guió i omplen els seus quaderns de notes fresques i espontànies. M'ha agradat el to sincer d'en Maragall en un blog que cada vegada s'apropa més a allò que hauria de ser un blog: un estriptis dels pensaments del dia, una mena d'exhibicionisme mental. Maragall en primera persona.

23 de febrer 2006

DEBATAMOS EL ESTATUTO (II)

En el fascículo dos del debate estatutario (ya ven que aspiro a un serial tipo Pasión de Gavilanes), hablaremos hoy del Manifiesto. No del Manifiesto comunista precisamente. Ni del Manifiesto surrealista (Vivir y dejar vivir son soluciones imaginarias). O el sugerente Manifiesto contra el trabajo, suscrito al parecer por mis últimas neuronas. Hablo del Manifiesto auspiciado por la derecha catalana contra el Título Primero del Estatut. Iba a hacer la broma fácil: "No he podido escoger mejor fecha (23-F) para postear el Manifiesto". Vaya, ya la he hecho.

Pedimos la completa modificación o bien la supresión del Título I,que tan sólo recibió el apoyo del 55% de los diputados

Otros tantos artículos fueron apoyados por un porcentaje similar y curiosamente no son criticados en el manifiesto. Por otro lado, todo parece indicar que CiU votará a favor del capítulo primero en la tramitación del Congreso.

Se devalúa la institución del matrimonio entre el hombre y la mujer del cual nace y se edifica la verdadera familia, que asegura el futuro de Cataluña, equiparándolo a todo tipo de convivencias.

Nunca he llegado a entender el rechazo a "todo tipo de convivencias". Sería más lógico criticar "todo tipo de conflictos" o "todo tipo de batallas campales". Pero mientras haya convivencia... Como es obvio el Estatuto no niega las formas familiares tradicionales ("la verdadera familia"). Simplemente, admite que puede haber diversas concepciones de familia. Al parecer algunos quieren imponer su modelo a todos los demás.

Facilitará el aborto libre y la eutanasia

No es cierto, por desgracia.

En primer lugar es curioso que esta gente cuando lee "el derecho de la mujer sobre su cuerpo" interpretan aborto libre. Algún día deberían reconocer que la mujer es más que un ente reproductor y que su cuerpo es algo más que una fábrica de retoños. De todas formas, es rigurosamente falso que el artículo 41 permita el aborto libre, incluso antes de la cláusula de CiU: "en las condiciones que prevé la ley".

En segundo lugar, no regula la eutanasia. El artículo 20.1 declara lo mismo que recoge la ley vigente sobre el testamento vital. De todas formas, hemos llegado a cotas de ridículo jurídico propias de Cruz y Raya. Para enfatizar su No a la eutanasia (o sea, sí al sufrimiento innecesario) han forzado el siguiente redactado:

"Todas las personas tienen derecho a vivir con dignidad el proceso de su muerte y a recibir un adecuado tratamiento del dolor y cuidados paliativos integrales".

O sea, primero se muere (el proceso de su muerte) y luego recibe un tratamiento de dolor. Algo así como morfina post mortem.

El ejercicio de la laicidad no puede implicar la inhibición de los poderes públicos ante el hecho religioso... El Estatuto no puede ignorar las raíces cristianas de Cataluña.

Esto no tiene ni pies ni cabeza. Lo contrario de la inhibición de los poderes públicos ante el hecho religioso es el estado confesional. ¡Y yo que pensaba que la Ilustración tenía más de dos siglos!. Por cierto, no tengo ningún inconveniente en citar las raíces cristianas de Cataluña. De la inquisición al bajo palio, de la represión de la homosexualidad al eppure si mouve, del pecado original al SIDA. Que conste en acta.

La memoria histórica debe ser fuente de reconciliación y de construcción del futuro... Eso implica que se consideren y respeten todas las víctimas de todos los conflictos, incluído aquellas, ahora silenciadas por el Estatuto, que fueron asesinadas por la única y exclusiva razón de profesar la religión católica.

El Estatuto dice que ampara el reconocimiento de todas las personas que han sufrido persecución por la defensa de la democracia y el autogobierno de Cataluña. La democracia y sus instituciones deben rendir reconocimiento a aquellos que la defendieron. Por supuesto, pueden lamentar la muerte de las personas que murieron por tener una religión, por tener un color de piel, por ser mujer o por no querer vender sus tierras a una mafia. Pero no es lo mismo. Digo yo.

Este Manifiesto es suscrito por varios ex consellers de la Generalitat de Cataluña, por un ex presidente del Parlament, por el mismísimo Duran i Lleida y por una galería de personajes entrañables, liderados por el ínclito Joan Gaspart. Entre las asociaciones que la apoyan están los paladines de la moralidad: Acció Familiar, Associació Catalana d'Estudis Islàmics (Dios los hace y ellos se juntan), Fundació Pro - Vida, Fundació Verge de la Gleva, Associació de Metges Cristians de Catalunya (que incluso se oponen a la reproducción asistida) o Desenvolupament Integral de Família. Nuestros amigos de Hazteoir.org están recogiendo firmas de apoyo.

Todo ello valida la tesis que indicaba en mi anterior post: El título primero es, seguramente, lo mejor del Estatuto. Y este Manifiesto es una prueba más de que vamos por el buen camino.

15 de febrer 2006

DEBATAMOS EL ESTATUTO (I)

El otro día en una cajetilla de Marlboro pude leer: "El tabaco perjudica seriamente su salud es verdad, pero el Estatuto la perjudica mucho más". Poco después, Manuel Torre Iglesias entrevistaba en Saber vivir a un dermatólogo de Ponferrada para conocer las reacciones alérgicas del Estatuto y las infecciones cutáneas que provoca. Parece ser que hoy se ha convocado una rueda de prensa del equipo español de esquí desplazado a Turín, para confesar que los malos resultados obedecen a los efectos perniciosos del Estatuto catalán. Mientras tanto, nos cuenta Lunaro que Javier Arenas (exagerando su acento andaluz como si fuera Chiquito de la Calzada) afirma que "el pacto de Zapatero con el nacionalismo catalán perjudica a los andaluces y Chaves no hace nada para remediarlo".

Ésta es la nueva versión del piove, porco governo. Ahora piove, porco estatuto. Seguramente, es el mejor momento para empezar a debatir el Estatuto, el mejor momento para abrir el debate sobre los contenidos, los posibles efectos, las interpretaciones y las controversias del texto. Luz y taquígrafos.

Título primero

Empiezo la colección con algunas anotaciones sobre el título I. Como sabéis existe ya un texto acordado por la ponencia (gracias, Miquel Iceta), aunque han quedado algunas enmiendas vivas. El título I es el de derechos, deberes y principios rectores. Está formado por cinco capítulos y 54 artículos. En el debate del Parlamento catalán, PSC, ICV y ERC votaron a favor. El PPC votó en contra porque consideró innecesario el título. Convergència i Unió también votó en contra porque pretendía crear una Carta de derechos y deberes separada del Estatuto. Debo decir que me siento muy orgulloso de este capítulo. Creo que Cataluña propone un nuevo pacto social, unas reglas del juego con las que me siento muy cómodo.

1. ¿Por qué este título?

Es cierto que existen detractores del título primero. Se argumenta que en el Estatuto vigente no existe este título y que en su momento la Constitución pactó los derechos de los españoles. La posición de CiU es diferente. Considera que si se incluye este título en el Estatuto debe ser refrendado no sólo en el Parlamento catalán, sino también en el Congreso.

Los argumentos a favor del título son:

  1. La Constitución ha envejecido. La transformación de la sociedad ha sido de tal calibre que las tímidas demandas de los años 80 han crecido notablemente. Cuestiones como la sostenibilidad, el medio ambiente, los derechos de los consumidores, el acceso a una administración de calidad o el papel de la sanidad pública han evolucionado mucho desde el primer texto.
  2. La sociedad ha madurado. Eso afecta a temas como el divorcio, el aborto, el derecho a una muerte digna o el concepto de familias (que no familia) que se han asentado en la gran mayoría de los ciudadanos.
  3. Existen algunas especificidades en Cataluña que merecen una atención específica, especialmente en relación con el ámbito lingüístico.
  4. En realidad, es difícil imaginar un documento legislativo marco que no contemple un capítulo como éste. Todas las cartas magnas del mundo lo incorporan y los primeros documentos de reformas estatutarias (por ejemplo, en Andalucía o País Valenciano) también lo incorporan.

2. ¿Propone el Estatuto la eutanasia?

No, no la propone. El artículo 20.1. ha sido uno de los más controvertidos. Reconoce el derecho de todas las personas "a vivir con dignidad el proceso de su muerte". Es verdad que abre las puertas a un tema aún mal resuelto, como es la decisión del enfermo sobre su propia vida y el acto de morir. Creo sinceramente que este redactado era suficientemente laxo como para adaptarse a diversas interpretaciones. De todas formas, CiU ha forzado un añadido, que es "y a recibir un adecuado tratamiento del dolor y los ciudados paliativos".
En el 20.2 se recoge el derecho a la redacción de un testamento vital, tal y como contempla la legislación catalana vigente.


3. ¿El redactado del Estatuto margina a los castellanohablantes?

He dedicado varios posts a negar este extremo. De hecho, el texto acordado recoge el espíritu y la letra del modelo de convivencia lingüística de Cataluña. Todas las disposiciones se recogen en un capítulo tercero, que tiene seis artículos. Veamos las líneas maestras del texto:

  • "Todas las personas tienen derecho a no ser discriminadas por razones lingüísticas"
  • "En las relaciones con las instituciones, las organizaciones y las administraciones públicas en Cataluña, todas las personas tienen el derecho a utilizar la lengua oficial que elijan"
  • "La enseñanza del catalán y del castellano debe tener una presencia adecuada en los planes de estudio"
  • "Los alumnos tienen derecho a no ser separados en centros ni en grupos de clase distintos por razón de su lengua habitual"
En resumen. Hay dos lenguas oficiales y la administración debe velar para que ambas estén presentes en la prestación de servicios públicos. ¿Y en el ámbito privado?. Que cada cual hable como quiera. Y cuantos idiomas, pues mucho mejor.

4. ¿Poligamia a la catalana?

Es sabido que la Fundación FAES atribuyó al Estatuto, entre otras muchas catástrofes, la capacidad de instaurar la poligamia. Se basaba en un artículo tan inocuo como éste: "Los poderes públicos deben promover la igualdad de las distintas uniones estables de pareja con independencia de la orientación sexual de sus miembros. La ley debe regular dichas uniones y otras formas de convivencia y sus efectos" (art. 40.7). No sé a ustedes, pero a mi el término pareja me suena a dos. Es evidente que el espíritu de esta disposición es aceptar las nuevas formas de familia (monoparentales, formadas por personas homosexuales...) y favorecer la igualdad de derechos de cualquier modelo familiar.

Los amigos de CiU (ésos que decían que no tenía que tocar ni una coma del acuerdo catalán) han batallado para incorporar una coletilla, con el fin de marcar la frontera entre modelos familiares:
"la igualdad de las distintas uniones estables de pareja teniendo en cuenta sus características con independencia de la orientación sexual de sus miembros".

5. ¿Permite el Estatuto la prostitución?

Éste es un debate de plena actualidad. En estos momentos, existen dos discursos contrapuestos: Quienes opinan que la prostitución existe y existirá, de manera que es mejor su legalización; y quienes consideran que la legalización tolera una práctica deningrante para la persona. El viejo debate entre el pragmatismo y los principios esenciales.

El Estatuto recoge bastante bien algunos planteamientos feministas, que intentan (sin mucho éxito hasta la fecha) equiparar las condiciones de hombres y mujeres. Por eso, hay diversos artículos que enfatizan la necesidad de acabar con la discriminación por motivos de género. En esta línea, el artículo 41.5 dice textualmente: "Los poderes públicos deben velar para que la libre decisión de la mujer sea determinante en todos los casos que puedan afectar su dignidad, integridad y bienestar físico y mental, en particular en lo que concierne al propio cuerpo y a su salud reproductiva y sexual". Que las mujeres puedan "disponer" libremente de su propio cuerpo puede ser interpretado como una puerta a la prostitución tolerada. Por ello, nuevamente CiU, tras pasar por el confesionario, ha pactado la incorporación del siempre socorrido "en los supuestos previstos en la ley".

6. ¿Remite el Estatuto a los fueros históricos?

De momento, el título primero sólo hace referencia a la memoria histórica. No se trata de apelar a derechos en base a la historia, sino al simple ejercicio de fomentar la memoria del pasado y reconocer su valor colectivo. Suscribo plenamente el contenido del artículo 54:

  • "La Generalidad y los demás poderes públicos deben velar por el conocimiento y el mantenimiento de la memoria histórica de Cataluña como patrimonio colectivo que atestigua la resistencia y la lucha por las libertades democráticas y los derechos nacionales y sociales".
  • "La Generalidad debe velar para que la memoria histórica se convierta en símbolo permanente de tolerancia, de dignidad de los valores democráticos, de rechazo de los totalitarismos y de reconocimiento de todas las personas que han sufrido persecución debido a sus opciones personales, ideológicas o de conciencia"
7. ¿Realmente es un avance?

Por supuesto, eso depende de la concepción personal de "avance" y de sus principios éticos. Pero creo que el título primero es una excelente oportunidad para re-construir los principios de convivencia, para fijar unas reglas del juego modélicas.

El texto reconoce los derechos de los menores, de las mujeres, de las personas mayores o de los discapacitados. Propone la igualdad en el acceso a la cultura, el derecho al paisaje (que ha sido objeto de toda clase de mofas por parte del liberalismo), los deberes con el patrimonio natural o cultural, el fomento de la participación ciudadana, el derecho a una buena administración o el fomento de la paz. Ya sé que en un clima de crítica al buenismo (deberíamos decir, en un clima de malismo), las críticas son constantes.

En mi opinión, tan sólo por este título ya vale la pena el Estatuto. Supongo (y espero) que el resto de documentos estatutarios escojan una senda similar. Espero vuestras preguntas o comentarios. Me voy a escuchar alguna declaración del PP para cargar pilas.

14 de febrer 2006

Els límits de l'univers

On s'acaba l'univers?. No sé. M'he llegit la Història del temps de Hawking i la Història breu de l'univers d'en Ricardo Moreno. Conclusió?. No sabria què dir. Ara ja sé què és un forat negre i què és el big bang, però no he acabat d'entendre això de que l'univers és finit i infinit (infinitament finit).
I on s'acaba la blogosfera?. De moment, el big bang no s'atura. L'informe de Technorati ha quantificat ja uns 27 milions de blogs: una de cada 200 persones en el món té un blog. El cert és que hi ha qui en té varis, però la dada és sorprenent. Es crea un blog cada dia i es duplica el número de blogs cada cinc mesos i mig. O sigui que a final d'any hi hauria uns 100 milions de blogs. Uf. En l'àmbit de la blogosfera política, el PSC continua liderant aquest sistema de comunicació. L'últim recompte de blogs se situava en 132, dels quals 31 estan redactats per dones.

On anirem a parar?. Quin és el futur dels blogs?. Deixeu-me dibuixar quatre escenaris:
  1. La major part de la gent tindrà un blog. Com és materialment impossible llegir-ne molts, cadascú acabarà llegint bàsicament el seu propi. Els blogs seran un "querido diario", una forma de deixar constància de les neures personals, del trànsit de la vida. I de tant en tant, rellegirem les velles pàgines del passat. Els blogs dels pòstums seran això: esteles d'una vida.
  2. Uns pocs tindran blog. La segona hipòtesi és que només uns pocs blogs, sòlids, actualitzats i relativament estructurats seran llegits. La resta es cansaran (ens cansarem) d'aquest estrany exercici d'onanisme. Pensant-ho bé, escriure un blog sense visites és com parlar sol. Tots ho fem, però no públicament. Hi haurà, per tant, una selecció natural que es guiarà pels principis dels continguts.
  3. Els blogs s'especialitzaran molt. La tercera hipòtesi és que no hi haurà blogs genèrics. Els blocs seran cada vegada més específics, dedicats a temes tan diversos com la cria del cargol, les reflexions de Burt Simpson o l'apasionant món de la glucosbalaitonfília.
  4. La darrera hipòtesi és que els blogs perdin la seva connotació d'actualitat i les biblioteques prenguin importància. Això no passa ara, és cert. Tots sabem que la llista de posts anteriors és perfectament suprimible. ¿Hi ha alguna persona que quan entra en un blog es dediqui a llegir els posts escrits tres mesos abans?. De moment, crec que no. Però potser en el futur tindrà més rellevància aquesta biblioteca que els nous posts.
No sé. Com veieu, avui he tingut la meva primera crisi. Per què escric?. Quin és el sentit dels blogs?. Ja ho deia al principi. Quan llegeixes llibres sobre l'univers, tot et sembla tan petit que és perfectament prescindible. Fins i tot, si m'apureu, l'Estatut.

13 de febrer 2006

Alterofobia

Un jocoso presentador de una emisora de radio (pongamos que era RAC-1) declaró que estaba contento de la eliminación copera del Barça porque eso permitió el 6 a 1 del Zaragoza al Madrid. Y el resto de los contertulios reían alborozados mientras sonaban de fondo unas jotas y la narración de los goles maños. Me pareció una falta de respeto. El fútbol se ha convertido en el desprecio al rival, el menoscabo absoluto del "otro". Para muchos aficionados, la derrota del "otro" es más dulce que la propia victoria.

A esa obsesión enfermiza la llamo (perdón por el neologismo) alterofobia, el desprecio por el otro. Esta enfermedad contagiosa tiene al menos cinco síntomas:
  1. El alterofóbico tiende a simplificar al otro y reducirlo a un conjunto de tópicos
  2. El alterofóbico amplifica cualquier crítica que recibe del otro
  3. El alterofóbico, sin embargo, critica sin desmayo al otro y exige el derecho a hacerlo
  4. Los alterofóbicos de uno y otro lado se alimentan y necesitan. Utilizan las mismas armas y, en el fondo, los mismos argumentos
  5. El alterofóbico es enemigo del alterofílico (sin hache). Exige la plena dedicación de "los suyos" en la cruzada contra "los otros". No hay puentes. Capuletos contra Montescos
El principal proceso de hostilidad se genera con el principio de la espiral: "El alterofóbico está convencido de la conspiración de "los otros" contra él y adopta una actitud de resistencia, que es recibida como una agresión por "los otros". Éstos contestan la agresión, lo que permite validar al alterofóbico su impresión del desprecio de los otros. Y, en respuesta, lanza otra ofensiva. Etcétera, etcétera".

La comparación es exagerada, lo sé. Pero las relaciones Cataluña - España empiezan a seguir algunos de estos patrones. En este proceso, la influencia del PP no es poca: su actitud anticatalana no sólo es irresponsable sino también absolutamente falaz. Mienten, y lo saben. Pero también debemos empezar a señalar a los pirómanos que a un lado y otro del Ebro propagan el virus de la alterofobia. Aquéllos que celebran las derrotas ajenas como victorias propias o que convierten en temas de estado la más banal de las disputas. Es la hora de la alterofilia, la de los puentes, la de Romeo y Julieta, vaya.

10 de febrer 2006

IM-MÒBIL

Per motius que ara no venen al cas, he estat uns dies sense mòbil. He estat im-mòbil, vaja. La sensació ha estat la mateixa que un tall de llum: de sobte, t'adones que sense electricitat els rituals quotidians perden sentit. No pots fer gairebé res del que normalment fas. Però si el tall de llum fos llarg (posem, dues setmanes) re-construiríem els nostres codis de conducta i re-faríem les nostres vides. Potser, més converses, més passejos, més lectures i més càmping gas. I menys blogs.

Els primers dies sense mòbil foren un caos. Et truquen i no et troben. Et deixen missatges i no els contestes. Reps encàrrecs als que no respons... Només el correu electrònic manté un vincle fràgil amb l'exterior (com un cordó umbilical). De seguida, però, comences a descobrir els efectes positius de l'autisme tecnològic. La sensació més immediata és el guany de temps: les hores són molt més profitoses, no només perquè no hi ha interrupcions constants, sinó perquè descobreixes que a mesura que avança el dia tens menys feina (i no més, com quan el mòbil et fa proposant microtasques i macrofeines).

La segona sensació és la continuïtat del temps. Els mòbils trenquen constantment la "narració" del dia a dia. Ara estàs en una reunió; però tot seguit estàs en un municipi de l'interior; i tornes a la reunió; però viatges novament a una oficina que et notifica una altra reunió; i abans de tornar a la reunió, estàs en una emissora d'una ràdio que et pregunta sobre un acrònim que et sona a marca de detergent. Amb els mòbils no vius, fas zàpping. Ho diré d'una altra manera: si abans vivíem la vida com un llibre qualsevol (uns més a prop de Benito Pérez Galdós que d'en Piñol o en Ruiz Zafón), avui semblem aquells llibres de la meva adolescència:"Si vols que l'heroi entri a la cova, passa a la pàgina 23. Si vols que es mengi un plat de fabada asturiana mentre sintonitza l'antena de casa, passa directament a la 38".

Finalment, la condició d'im-mòbil et permet planificar. El mòbil t'obliga a un efecte constant d'estímul - resposta. Jo et pregunto, tu em respons. Jo et demano, tu et compromets. Jo et convoco, tu t'ho anotes a l'agenda... El correu electrònic permet mesurar, avaluar, dissuadir, contrastar i ordenar les respostes. Com la resposta no és immediata a la pregunta, aquest salt temporal permet filtrar les respostes. I a més, amb la distància del temps les urgències són menys urgents. Potser té raó Umberto Eco quan diu que fa uns anys tenir un mòbil era un factor de distinció social, mentre que ara et distingeix no tenir-ne.

Gràcies a l'eficiència sempre contrastada de Mònica, ja torno a estar connectat amb el món. He pogut contestar els 116 missatges i respondre als diversos SMS. Però no negaré que enyoro l'autisme temporal del meu no mòbil. I per un moment, he imaginat que novament desapareixia misteriosament el Blackberry, però el gest contrariat (horroritzat) d'en Cristian i la Mònica m'ha dissuadit. Tanmateix, si hem creat el dia de sense cotxes o el dia sense fums, postulo des d'avui el dia sense mòbil. Per exemple, avui mateix.

07 de febrer 2006

FALSA IDENTITAT

Com sabeu que jo soc jo?. Imaginem que una persona decideix crear un blog d'una altra persona. En deu minuts, construïm la seva bitàcola amb detalls més o menys precisos. I a partir d'aquest moment, presentem al món (al món virtual) la identitat d'un altre. I si aquest fos el cas?. ¿I si en realitat jo no fos en José Antonio Donaire, diputat al Parlament, sinó Eloi Santolària, un comercial de Vodafone de Vidreres?. Si en el món contemporani no som el que som, sinó el que es presenta de nosaltres, la construcció virtual seria més real que la pròpia realitat. O no?.

Internet ha democratitzat els discursos. Això és sa. Però la pèrdua de l'autoritas genera riscos, amb els que convivim alegrement. Wikipèdia és el millor exemple. Ho explica amb gràcia el meu admirat Umberto Eco. La construcció col·lectiva i altruista d'una enciclopèdia d'accés lliure és una empresa extraordinària, però també vulnerable. El semiòleg italià va corregir personalment els errors de la wiki-entrada "Umberto Eco". Però això vol dir que una altra persona pot entrar i incorporar una dada biogràfica falsa. Per exemple, que als set anys va perdre la visió de l'ull dret mentre observava un eclipsi a la ciutat italiana de Lucca.

Les falses identitats formen part de la història de la humanitat. Natalie Davis va escriure un llibre fantàstic sobre Martin Guerre, aquell camperol del segle XVI que abandonà la seva família en unes estranyes circumstàncies. Uns anys més tard reapareixé sobtadament i s'integrà novament en la comunitat; però en realitat es tractava d'un impostor, un tal Pansette, que havia assumit la identitat del senyor Guerre. L'any passat descobríem que Enric Marco, el president de l'Amical Mathausen, mai havia estat en un camp de concentració. Hem descobert també que en Hawng Woo-Suk mai va clonar un individu, malgrat les publicacions científiques que així ho avalen. De fet, fins i tot són falses algunes expressions de personatges de ficció, que avui prenem com a certes. Si mireu Casablanca, decobrireu que en Rick no va dir mai "Play it again, Sam". I si us llegiu les obres de Sherlock Holmes, constatareu que no hi apareix mai l'expressió "Elemental, estimat Watson".

Internet ha multiplicat per mil la capacitat de travestir-nos, de ser reines per un dia. És freqüent xatejar amb una identitat fictícia, de manera que en Manel Serra, un grum de Barcelona, per les tardes és Aida Coll, una hostessa de vol vegetariana i aficionada al ballet. Podríem pensar que en aquest món virtual de transmormistes i mutants una recollida de signatures (la del PP posem per cas) té la fiabilitat d'un dumming crash fent de taxista. Això ho dic jo, que potser no soc jo, i potser l'altre (el de veritat) pensa que sí. Ves a saber.

06 de febrer 2006

MÚSICS DEL TITANIC

He intentat elaborar diverses teories. I, al final, crec que estem davant de la síndrome dels músics del Titanic. La matinada del 15 d'abril de 1912 , els músics del vaixell ferit de mort decidiren amenitzar la situació amb unes polques i alguns valsos, com una banda sonora on line. La imatge és deliciosa: les hamaques suren per la coberta, l'aigua s'escola per totes les escletxes, els passatgers estan remullats com ànecs, i mentrestant l'orquestra interpreta God save the Queen . El gest estoic dels músics és una metàfora del poder de la inèrcia. De la tendència a fer les coses perquè així les féiem.

Umberto Eco (en la seva célebre bustina de Minerva), es pregunta també per què els kamikazes porten casc. També s'esterilitzen les agulles d'una injecció letal. I es tanquen amb clau les cases abans de ser demolides. És el poder de la inèrcia. Aquesta és l'explicació més versemblant de l'actitud del PP i dels comentaris dels seus portaveus, més propis de El Club de la Comedia que d'un partit polític:

"Hoy ha ido el presidente del Gobierno a Cataluña. Ha llevado allí los papeles de Salamanca. Ha llevado también en bandeja la OPA del sector energético para Cataluña, ha llevado el Estatuto, la entrega de la defensa de la lengua común desde la obligatoriedad del catalán" (Acebes)


02 de febrer 2006

BREUS

Avui a la sessió de control, Maragall i Carod es diuen que això no pot continuar així. Com aquelles converses tristes de les parelles en el laberint, es miren els ulls i es donen una altra oportunitat. Les seves paraules no poden dissimular, però, una remor de tristesa sincera.

Ho confesso. He trobat a faltar en Piqué. El ball dialèctic entre Piqué i Maragall és molt més espontani i fresc que el previsible duel entre el President i el cap de l'oposició. En Piqué és un bon orador i utilitza els silencis amb la saviesa d'un alquimista.

La tornada a Girona és fosca. He decidit silenciar les tertúlies de la ràdio (que tenen un regust a deja vu) i deixo que Leonor Waiting acabi d'omplir la nit de malenconia: "You don´t even see I don´t want to fight /so don´t wait for me to strike back /´cause this wound is too big to cover". Sempre he defensat que I suggest mereix ser la banda sonora de l'Estatut. I avui més que mai.

I si l'Estatut fos una pel·lícula (recordeu la Carrà?), probablement seria La vida secreta de las palabras. O potser millor El método.

Acabo. Començo a estar preocupat amb les entrades Google que arriben a aquesta pàgina. La darrera adquisició del nostre museu és "Penes de oso panda". Em preocupa que algú hagi fet aquesta recerca i porto uns quants minuts imaginant la seva utilitat. Però encara em preocupa més que el primer resultat de la cerca sigui el meu blog. Els camins de Google són inexcrutables.

01 de febrer 2006

FOTOS I FEINES


Les agències de viatges que treballen a l'Àfrica negra saben que els vells safaris de caçadors, amb pipa, xiruques i portadors nadius, han estat substituïts pels safaris fotogràfics. Els fotògrafs amateurs recorren els senders del Kruger, el Serengeti i el Masai Mara amb l'objectiu de copsar el primer pla d'un búfal, un grup de girafes esveltes i, tant de bo, un lleopard devorant una impala. També l'episodi de les negociacions sobre l'Estatut m'ha semblat, en alguns moments, la recerca obsessiva d'una fotografia, d'una postura robada, que (com els de l'Obregón) en realitat està preparada. Suposo que la devoció per l'hemeroteca té aquestes coses: una negociació insòlita, en què es pacten també els espais, els angles i els personatges d'una fotografia. Però afortunadament la història no s'escriu amb els retalls del diari del dia, i l'opinió pública no depèn dels centímetres quadrats ocupats per un líder o un altre. Com diu el President, els uns busquen la fotografia i els altres fan la feina.

L'Estatut que amb tota probabilitat aprovarà el Congrés i que haurà de ser sotmès a votació popular és l'Estatut de tots els catalans. Això és cert. Un Estatut que proposa un nou pacte social (amb el capítol de drets i deures que tant incomoda CiU), una delimitació molt més precisa i valenta de les competències de la Generalitat, un suport de les institucions catalanes i una excel·lent proposta de finançament. Però és evident que l'Estatut ha estat possible per la complicitat entre dos protagonistes centrals d'aquest llarg (a voltes massa llarg, ho sé) serial. Pasqual Maragall i José Luis Rodríguez Zapatero. No em puc imaginar aquest Estatut sense l'aportació decisiva de tots dos.

Recordo les paraules del president de la Generalitat en els primers dies de la legislatura: les seves intuïcions s'han anat omplint amb la precisió d'un vident. Ha tingut l'encert i la tossuderia d'apostar per la reforma de l'Estatut, que era un dels principals compromisos electorals del PSC, i ha mantingut l'autoritat institucional necessària per coordinar interessos i sensibilitats diferents. Tant Maragall com el PSC (de Miquel Iceta a Lídia Santos) han buscat més la conversa off the record, la recerca obstinada del màxim denominador comú, que no pas la llum i els taquígrafs. També Rodríguez Zapatero ha apostat de manera decidida per la reforma de l'Estatut, que és també una aposta per la reforma d'Espanya. Crec que el president socialista ha entès molt bé que el futur d'Espanya no es podia entendre sense una atenció preferent al problema català i el problema basc. Ha estat necessari un polític que no estava empresonat per la transició per tancar-la definitivament. De fet, els dos presidents han fet allò que els manuals de política sempre desaconsellen: fer una reforma en profunditat, sense la certesa absoluta que arribarà a bon port.

M'imagino que ara vénen els temps de la serenitat. Després de les tempestes d'una banda i l'altra, el previsible èxit de l'Estatut ens portarà la calma necessària. Segurament, ara és el moment dels fets i no pas de les paraules. De les polítiques més que no pas de la política. I de la feina més que no pas de la fotografia. És veritat. Aquest és l'Estatut dels catalans. Un Estatut que ha estat possible per la tasca de molts partits, de molts polítics a banda i banda de l'Ebre, de moltes hores de treball i algunes dosis d'imaginació i funambulisme. Però em sembla que després del soroll de les càmeres i els flaixos, arribarà l'hora del reconeixement silenciós d'aquells protagonistes que fan la feina, mentre altres posen el somriure.

Publicat a El Punt Diari